Berlingske Business

Dansk Industri og Forbrugerrådet advarer om overvågning

Dansk Industri og Forbrugerrådet advarer om overvågning - 1
Ved du, hvad de ved om dig ? Og ved du, hvem 'de' er ? Foto:

Et opsigtsvækkende samarbejde mellem industrien og forbrugerne skal nu sætte fokus på - og bekæmpe - den stigende overvågning af danskerne.

Danskerne bliver overvåget både i den fysiske verden og cyberspace, og den udvikling er på alle måder problematisk. Det mener Dansk Industri og Forbrugerrådet, der nu går sammen om at skabe fokus på området. Det sker i form af en ny bog om privatlivsbeskyttelse, som de to organisationer nu har udgivet i fællesskab.

De to organisationer erkender, at overvågning kan bidrage til øget tryghed for befolkningen - men udtrykker samtidig bekymring for, at overvågningen oftere og oftere krænker de grundlæggende rettigheder - eksempelvis retten til at have et privatliv. Det gælder også på nettet.

Mens Forbrugerrådet længe har haft markante holdninger mod overflødig overvågning, er også Dansk Industri nu bekymrede.

"Overvågning er nyttig til forebyggelse af kriminalitet, sikring af virksomheder og til terrorbekæmpelse. Men vi opfordrer regeringen og virksomhederne til at sikre, at der bliver en fornuftig balance mellem på den ene side hensynet til sikkerhed og på den anden side retten til privatlivets fred. Teknologien og metoderne, der gør begge dele muligt samtidigt, er til stede," skriver DI’s privacy-ekspert Henning Mortensen i en pressemeddelelse, udsendt i fællesskab af de to organisationer.

Overvågning af borgerne sker på utallige måder. Dels i form af kamera-overvågning i eksempelvis banker og posthuse, men også digitalt. Terrorpakken, der blev vedtaget af Folketinget efter terrorangrebet på World Trade Center i 2001, rummede blandt andet en logningsdel, der påbyder teleselskaberne at indføre en omfattende overvågning og registrering af, hvad danskerne foretager sig på nettet. Det gælder ikke blot danskere, der er mistænkt for at begå kriminalitet - men alle danskere, unge som gamle, skyldige som uskyldige.

Den massive overvågning af cyberspace gav for få år siden anledning til voldsomme protester fra både telebranchen og forbrugerrettighedsorganisationer. Førstnævnte også over, at telebranchen selv blev pålagt af afholde udgiften til overvågningen, der teknisk set ikke kunne lade sig gøre i den form, loven beskrev. Siden er kravene dog blevet løsnet en del.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen