Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Dansk Google-boss til tops i Norden

05BUSpeter-friis.jpg
Overskrift
Peter Friis har arbejdet som direktør i Google i ti år. Nu har han fået en toppost i Norden og Benelux og sidder dermed på et milliardbudget.
 

Danske Peter Friis er kravlet til tops i Google i Norden og Benelux og får dermed ansvaret for nogle af Googles vigtigste markeder.

Et af succeskriterierne for at komme til tops i det multinationale selskab Google er en sund skepsis, men en tro på det umulige. Man skal simpelthen tro på, at selv uoverskuelige og komplicerede udfordringer kan løses.

Den egenskab besidder Peter Friis, og det har sendt den 43-årige dansker til tops i Googles nye EMEA-division, som tæller syv lande i Norden og Benelux.

pix-Google I/O

Dermed sidder Peter Friis i dag på et budget, der vurderes at være på mange milliarder dollar, men det var næppe det job, han forestillede sig, at fremtiden ville bringe, da han i 1990erne læste kommunikation på RUC.

Her fik han aldrig skrevet sit speciale om doping i fodbold færdigt, for i stedet for at skrive på sin akademiske afhandling brugte han tiden på et deltidsjob på internetsiden Netstationen, som ifølge Peter Friis selv havde potentiale til at være både Facebook og Second Life.

»Men vi havde ikke perspektivet eller horisonten til det,« lyder det fra Peter Friis.

Efter at være omkring Sol.dk og Eniro endte Peter Friis hos Jubii. Den daværende chef tog Peter Friis på ordet, da han efter et møde var kommet med det ene forslag efter det andet.

»Hvis du er så klog, så kom og gør det selv,« lød opfordringen, og den tog Peter Friis.

Det gjorde han også, da mægtige Google i 2005 ringede og tilbød ham tjansen at bygge en organisation op i Danmark.

»Så sidder man pludselig på kombinationen af sidelinjen og føresædet af det her innovationstog, som vil så utrolig meget,« siger Peter Friis.

En af de mest erfarne

I dag betragtes Peter Friis som en af de mest erfarne danskere inden for digitalisering. Selv mener han, at passion er drivkraften i hans succes, men når Google-ansatte hvert kvartal bliver evalueret, dukker en anden anvendelig egenskab op.

»En af de ting, der går igen hos mig, er, at jeg prøver at se hver situation, som om det er første gang, jeg ser det,« siger Peter Friis og tilføjer:

»Du kunne have dresseret en abe til at gøre mit job, men jeg satte mig for at gøre en radikal forskel og finde de steder, hvor jeg kunne gøre det meget bedre. Det har været godt for os og for mig.«

Peter Friis beskriver sin arbejdsdag som alt andet end ensartet. Ikke to dage er ens, svarene er ikke givet, og kursen er sat i tigertempo. Måske er det grunden til, at han for det meste trækker sig tilbage til familielivet, når han har fri.

Han bor i et hus på Frederiksberg sammen med sin kone og to små børn, og det passer ham ganske fint, at hans fritid for det meste består i at slappe af og være sammen med sin familie.

Et indgroet konkurrencegen efter en ungdom som semiprofessionel håndboldspiller i Rødovre og Helsingør bliver indimellem gødet på golfbanen, eller når vennerne mødes over et spil kort.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen