Berlingske Business
11:08Finanstilsynet giver påbud til spansk storbank

Danmarks nye IT-gigant har vokseværk

pix-Collage
Dells opkøb af konkurrenten EMC skabte forleden et nyt, stort selskab, også i Danmark, hvor Dells landechef, Lars Baun Jensen (til venstre), sammen med sin EMC-kollega nu skal skrue fremtiden sammen - med fokus på at vokse. Fotos: Dell og Scanpix

Dells opkøb af konkurrenten EMC skaber i Danmark et selskab med 320 medarbejdere, som vil få flere kollegaer fremover, når de i fællesskab kan levere alle former for teknologi - fra væg til væg.

Danmark har i forholdsvis ubemærkethed fået en ny IT-kæmpe.

Forleden faldt nemlig de sidste internationale konkurrencegodkendelser, så IT-giganten Dell og kollegaen EMC endelig kan slåes sammen, efter at Dell tidligere på året lagde omkring 440 milliarder kroner for EMC.

320 medarbejdere i Danmark - 200 fra Dell, 120 fra EMC - er dermed nu en del af Dell Technologies, som det nye, samlede selskab hedder, og det helt nye afgørende er, at opkøbet gør Dell Technologies til væg-til-væg-leverandør af IT i alle afskygninger.

Utroligt lille overlap af kunder

»Dell kommer fra at være PC-leverandør, og mange har nok stadig det billede i hovedet. I dag er vi den bedste væg-til-væg-leverandør, efter at teknologierne smelter sammen alle steder, således at IT-branchen i dag er i alle brancher, og vi nu leverer alt fra PCer til det, der er allerlængst væk i datacentre, så det hele hænger bedre sammen. Vi tror 100 procent på, at kunderne ønsker en væg-til-væg-leverandør, som arbejder med åbne standarder, så man kan arbejde frit og ikke lukkes inde. Derfor er der ingen tvivl om, at dette er et vækstscenarie for begge virksomheder, hvor 1+1 helst skal give tre på omsætningen, og jeg tror bestemt, at det vil skabe nye jobs, fordi vi bliver endnu bredere i alle kundesegmenter. Der er et utroligt lille overlap blandt kunderne i Dell og EMC,« forklarer Lars Baun Jensen, landechef for Dell i Danmark, til Berlingske.

Han og EMC-kollegaen, landechef Jørn Bo Jacobsen, er nu i gang med at finde ud af alle detaljerne, herunder om man skal samles hos Dell på Amager, hos EMC i Nærum eller et helt tredje sted.

»Det er ikke afgjort endnu, men nu er vi ét selskab med adgang til hinanden, så nu handler det om at kunne operere som én enhed. Jeg regner med, at vi omkring 1. februar har alt på plads,« forklarer Lars Baun Jensen.

Fem hovedområder

Det samlede Dell/EMC arbejder på fem hovedområder: PCer, hvor Dell er tredjestørste mærke i Danmark; servere, hvor Dell er nummer to i Danmark og på verdensplan netop har overhalet hovedkonkurrenten HP; »storage« eller netlagriing, hvor EMC med et noget mindre bidrag fra Dell er nummer 1 eller 2 i Danmark; netværk, hvor Dell/EMC ligger som nummer fire eller fem i Danmark; og endelig sikkerhed, som spiller ind på alle områder.

»Der er kun et lille overlap af kunder mellem de to selskaber. Nogle rigtigt store EMC-kunder bruger ikke vores PCer og serverkræfter - og modsat med Dell-kunder. Derfor tror vi på rigtigt mange synergier. Jeg tror, at man på den helt korte bane vil kunne mærke resultatet af sammenlægningen, fordi vi har haft god til at forberede den. Så hvor vi i nogle tilfælde ikke kunne hjælpe en kunde med væg-til-væg-leverancer, kan vi faktisk hjælpe nu - og det gælder begge selskaber. Derfor mærker vi også en positiv nysgerrighed hos kunderne,« siger Lars Baun Jensen.

Hans bedste indikation på, at fusionen er det rigtige, kommer dog fra medarbejderne selv.

»Det er helt afgørende, at medarbejderne er med og har lys i øjnene, og det viste den første sammenkomst i sidste uge, at de har,« siger Dell-landechefen.

Ude af kvartalsræset på børsen

Med opkøbet af EMC bliver EMC ligesom Dell selv afnoteret fra børsen.

»Dermed kan vi have lidt længere lys på end det tilbagevendende kvartalsræs med afrapporteringer, og nu er det så op til os lokalt at bevis, at vi kan håndtere vækstscenariet,« siger Lars Baun Jensen.

Dell/EMC i Danmark er en smule større end Dell/EMC i Norge, mens Dell/EMC i Sverige - med Lars Baun Jensens ord - er »pænt større«, så der er noget at gå efter.

Dell har tidligere købt VMware, der laver software, som gør det muligt at lave såkaldt virtuelle servere - altså udnytte en fysisk server til at optræde som flere forskellige servere og dermed udnytte kapaciteten bedre. Dell ejer også RSA, som producerer sikkerhedssoftware, som bl.a. giver krypteret adgang til virksomheders netværk udefra.

Tilsammen beskæftiger Dell Technologies omkring 140.000 ansatte i 180 lande og omsætter for 74 milliarder dollars.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen