Berlingske Business

Danmark verdensmester i fodbold

Danmark kan allerede få dage før en af verdens største sportsbegivenheder starter kalde sig verdensmester i fodbold.

Robotfodbold vel at mærke.


Desværre vil nogle måske sige. Andre glæder sig over, at Danmark med titlen

viser, at vi har nogle af de dygtigste roboteksperter i verden. Det er nemlig ikke bare sjov og ballade, når voksne mænd

drager ud i verden med en masse metalmænd i tasken for at banke hinanden i robotfodbold. Der er stor prestige forbundet med

et sådant arrangement. 200 hold bestående af roboteksperter fra universiteter over hele verden dyster i konkurrencen.


-

Konkurrencen stiller store krav til programmeringsevner og det at kunne forudsige, hvordan robotterne reagerer i enhver tænkelig

situation. Og resultatet viser, at vi har nogle dygtige programmører herhjemme, siger sekretariatsleder på Mærsk

Instituttet for produktionsteknologi, Vibeke Nielsen.


Der blev spillet i fem forskellige kategorier, og det danske hold vandt

i kategorien autonome miniaturerobotter. Holdet ledes af professor Henrik Hautop Lund og de to datalogistuderende Kurt Nielsen og

Mikkel Meister Pedersen.


Spillet som det danske stjernehold vandt, foregår ved at to cylinderformede robotter på

fem centimeter i diameter spiller med en tennisbold. Der spilles bedst af fem perioder af fire minutter. Robotterne er udstyret med

kamera og hjul og er fuldstændigt selvstyrende, når spillet sættes i gang.


VM-arrangementet blev ligesom det

menneskelige af slagsen afholdt i Korea. Det var ikke muligt at træffe holdet bag sejren, som stadig opholder sig i Østen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen