Berlingske Business

Danmark sakker bagud på IT

it
Foto:

Danmark er igen faldet tilbage i det informationsteknologiske kapløb. Hvor det danske samfund for to år siden lå i den globale top ti for nationernes evne til at udnytte IT, er der i dag tale om en 15. plads.

Når man hører om tech-kyndige iværksættere eller spædbørn, der bruger iPads, skulle man måske ikke tro det. Men Danmark er ved at sakke bagud, når det angår IT-parathed. I en årlig rapport fra World Economic Forum, der måler verdens nationers evne til at udnytte IT-teknologi bedst muligt, er Danmark to år i træk faldet længere ned af listen. Først fra en lun ottendeplads i 2013 til en 13. plads i 2014 – og nu videre ned til en global 15. plads.

Undersøgelsen måler blandt andet befolkningens IT-kompetencer, internet-adgang og udnyttelsen af IT i både stat og virksomheder, og især sidstnævnte er årsag til Danmarks tilbagegang.

Selv om 15. pladsen stadig er højt blandt de 143 lande på listen, kan det godt betale sig at være opmærksom på udviklingen. World Economic Forum dokumenterer nemlig en stærk sammenhæng mellem et lands IT-niveau og den økonomiske vækst.

Hos Teknologisk Institut, der er World Economic Forums danske partner, påpeger centerchef Stig Yding Sørensen, at målingen sker med en række usikkerheder, og at en 15. plads derfor ikke nødvendigvis afviger meget fra 13. pladsen.

»Vi er nok lidt bedre end vores rygte her, men når vi sammenligner med vores naboer ,er der måske alligevel noget om snakken,« siger han.

Til sammenligning ligger de øvrige nordiske lande – på nær Island – fortsat i top ti. Både Island (19.), Norge (5.) og Sverige (3.) har fastholdt placeringerne fra sidste år, mens Singapore i år har overtaget finnernes øverste podieplads. Finland må derfor i år nøjes med sølv.

»Man skal hæve et øjenbryn. Den digitale dagsorden i Danmark er gået meget på effektivisering, og vi har i dag et af de bedste offentlige systemer til samling af data på for eksempel E-boks og Skat. Men i forhold elektronisk deltagelse ligger vi bagud. I England kan borgerne eksempelvis indsamle underskrifter online og præge debatten i parlamentet,« siger Stig Yding Sørensen.

Samtidig påpeger han, at Danmark, trods den faldende placering, ligger længst fremme på arbejdsstyrkens individuelle brug af IT. Med andre ord er vi den befolkning, der i snit har det bedste udgangspunkt for forståelse af IT-teknologien, og bruger mest tid på den.

Leder af Innovationscenter for eBusiness på Teknologisk Institut, Jan Overgaard, forklarer, at virksomhederne skal blive bedre til at udnytte de kompetencer.

»Gentagne analyser har vist, at virksomheder, der investerer i IT, er mere innovative og produktive. Men 40 pct. af de danske virksomheder, især de små og mellemstore, er alligevel usikre på afkastet af IT-investeringer,« siger Jan Overgaard og tilføjer:

»Virksomhederne skal i større grad være indstillet på at omstille sig digitalt. Især for de små virksomheder kan det være omkostningstungt, og derfor skal vi have et system, der kan give uvildig vejledning og understøtte transformationen.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen