Berlingske Business

Danmark har verdens dyreste Netflix

pix-Netflix
Den amerikanske netfilmtjeneste Netflix er på snart tre år blevet den største, kommercielle streamingtjeneste i Danmark - men her er den også den dyreste i verden. Arkivfoto: Mike Blake, Reuters/Scanpix Foto:

Danskerne betaler dobbelt så meget som amerikanerne for deres månedsabonnement på filmtjenesten, og intet sted i verden er Netflix så dyr som i Danmark.

Danskerne er dem, der betaler mest i verden for at bruge netfilmtjenesten Netflix.

Hver måned sidste år lagde en dansk Netflix-bruger lige over 100 kroner hos den amerikanske filmtjeneste, der åbnede i Danmark i oktober 2012. Det er mere, end nordmænd og svenskere bruger, og de ligger som nummer to og tre, hvorimod en argentinsk Netflix-bruger nøjes med at bruge næsten 32 kroner pr. måned.

Det fremgår af en gennemgang af tilgængelige regnskabstal og beregninger, som investeringsbanken UBS har gennemført, skriver netnyhedsstedet Quartz.

tv-krig

Netflix hævede tidligere i år den faste månedspris, som i Danmark hidtil var på 79 kroner. Priserne blev sat op i hele Europa, sådan som de tidligere er blevet sat op i hjemlandet USA. Netflix presser priserne opad for at skaffe nye indtjeninger i stedet for dem, som forsvinder med stor hastighed i USA på den udlejning af fysiske film på DVD, som Netflix oprindelig havde som forretning.

I dag har Netflix omkring en tredjedel af sin forretning uden for USA svarende til 185 millioner ikke-amerikanere som kunder. Priserne er imidlertid voldsomt forskellige i de enkelte lande.

I gennemsnit lægger en dansker 15,11 dollars eller 100 kroner hos Netflix pr. måned, mens en nordmand på andenpladsen lægger 13,44 dollars og en svensker på tredjepladsen betaler 12,36 dollars. Billigst er Netflix i Argentina med en gennemsnit betaling på 4,75 dollars, men det er ikke kun latin- og sydamerikanske lande, der får tjenesten billigere. Canada er således fjerdebilligst med 7,78 dollars om måneden. I USA betales der 8,16 dollars eller kun omkring halv så meget som i Danmark.

Netflix har forskellige typer af abonnementer, og derfor reklamerer tjenesten i Danmark fortsat med, at man kan være med »fra 79 kroner« om måneden.

Analyseinstituttet Wilke har for nylig gjort op, at 68 procent af danskerne bruger mindst én streamingtjeneste, altså muligheden for at kunne se TV og/eller film via internetforbindelsen på en PC, tavle-PC eller telefon. Heraf bruger 58 procent DR, som er den ubestridt største i Danmark brugermæssigt, mens 56 procent ser Googles YouTube.

Netflix kommer på tredjepladsen med en andel på 35 procent og er dermed den største af de rent kommercielle streamingtjenester i Danmark, efterfulgt af Viaplay med 26 procent, HBO med 14 procent og TV 2 Play med andre 14 procent. TDCs YouSee Play, som netop har taget navneforandring til blot YouSee, har 6 procent.

pix-Netflix

Netflix optager dog en betragtelig del af kapaciteten i de danske bredbåndsnet.

»Netflix er suverænt størst. Over halvdelen af datatrafikken i TDCs netværk er streaming, og heraf er lidt over 30 procent Netflix,« siger Peter Schleidt, koncerndirektør med ansvar for TDCs netværk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen