Berlingske Business

Dårlig datasikkerhed kan koste op til 100 millioner euro i bøde

CYBERSECURITY-USB/ATTACK
Det kan nu udløse en bøde på 100 millioner euro - eller fem procent af den globale omsætning - når en virksomhed mister eller misbruger kunders persondata. Foto:

Europa-Parlamentet vil med skyhøje bødetakster få virksomhederne til at beskytte kundernes personlige data bedre.

Det kan blive voldsomt dyrt for virksomheder at sjofle med IT-sikkerhed og databeskyttelse, når EUs nye regler om persondata bliver til lov.

Det skriver Jyllands-Posten.

Loftet for bøder i den slags sager ligger i Danmark i dag på 25.000 kroner. Men Europa-Parlamentet har hævet den øvre barre for bøder til et helt andet niveau.

I værste fald kan det udløse en bøde på 100 millioner euro - eller fem procent af den globale omsætning - når en virksomhed mister eller misbruger kunders persondata. Bøden afhænger dog af forseelsens alvor og virksomhedens størrelse.

Advokat hos Plesner og ekspert i persondataret Christian Wiese Svanberg kalder tiltaget »en markant nyskabelse«; ikke mindst i Danmark, hvor der med hans ord ikke har været »tradition for reelt at sanktionere overtrædelser af persondataloven.«

Reglerne mangler fortsat de endelige justeringer, oplyser europaparlamentsmedlem for de Radikale Morten Helveg Petersen (R) til Jyllands-Posten.

Ifølge ham er det oplagt at opdatere de nuværende regler, der er fra 1995. Han advarer dog om, at definitionerne ikke må blive for stramme.

»Vi vil som forbrugere og virksomheder i Europa gerne kunne bruge de nyeste funktioner på internettet, og det handler i høj grad om personalisering,« siger han til avisen.

Reglernes endelige udformning ventes at falde på plads i år. Derefter vil der gå to år, før de træder i kraft.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen