Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Cyberpunker bygger fremtidens demokrati

551337679.jpg
Cyberpunkere er en betegnelse for mennesker, der kæmper for privatlivets fred online, og som mener, at vi mennesker skal have kontrollen over teknologien og ikke omvendt.

Langt væk fra Apples applikationer kæmper cyberpunkeren Jaromil for at give borgerne deres data tilbage og understøtte decentrale beslutningsprocesser. Det samarbejder han blandt andre med Piratpartiet i Island og Podemos i Spanien om

»Hvis du ikke kan hacke det, er det ikke dit device«.

Sådan lyder det fra Jaromil fra Dyne.org om din smartphone, din computer eller tablet. Dyne.org er et non-profit software-hus, som udvikler digitale løsninger, der skal inddrage borgere mere i politiske beslutningsprocesser og give dem kontrollen over deres data tilbage.

Dyne.org er fyldt med såkaldte cyberpunkere. Det er en betegnelse for mennesker, der kæmper for privatlivets fred online, og som mener, at vi mennesker skal have kontrollen over teknologien og ikke omvendt. Teknologien skal med andre ord ikke være en lukket boks kontrolleret af stater og store virksomheder.

»Vi ser software som arkitektur. Hvis du bygger en bygning i en by, så er det ikke meningen, at du skal gøre det bare for at tjene penge. Du skal gøre det fordi, indbyggerne har brug for den bygning, fordi bygningen opfylder deres behov og bedst muligt tjener det fællesskab, som allerede lever det sted,« siger Jaromil, der er Chief Technology Officer i Dyne.org, til Ingeniørforeningens teknologipodcast Techtopia.

08BUSopinion-ai-122628.jpg

iPhonen er ikke fri

For Jaromil og Dyne.org er social ansvarlighed nøgleordet, når de udvikler deres software. For den digitale arkitektur er i lige så høj grad som den fysiske det sted, vi lever.

»Vi lever i den, den skaber måder at kommunikere og tale med hinanden på både offentligt og privat. Det er her, vi deler vores begær, vores drømme og idéer. Og vores frygt,« siger Jaromil, der også går under det borgerlige navn Denis Roio.

Èn af Dyne.org’s regler er, at deres digitale løsninger ikke kan være en iphone-applikation, for det vil betyde, at de vil være afhængige af Apples sindelag og markedets logikker. Og det strider mod organisationens værdisæt.

»En app til en iPhone kræver Apples godkendelse for at blive solgt på markedet og bliver genstand for deres vurdering til hver en tid, hvilket er totalt arbitrært. Der er ingen måde at interagere med dem på, de kan beslutte fra den ene dag til den anden, at du ikke skal eksistere. Det passer ikke til vores formål. Det, vi taler om, er friheden til at skabe og til at eksistere i vores arkitektur, selvom det ikke passer ind i markedet,« forklarer Jaromil til Techtopia og understreger, at Dyne.org ikke betragter iphones som et frit device.

Split

Samarbejder med ny generation af partier

Dyne.org betegner sig selv som en Think-Do-Tank, altså, at de både tænker de store tanker, men også indimellem forsøger at føre dem ud i livet.

Èt af de seneste ting, Dyne.org har ført ud i livet er D-CENT. Det er et forsknings- og udviklingsprojekt, som handler om at udvikle den næste generation af decentrale teknologier, der understøtter borgeres engagement i politiske beslutningsprocesser. Idéen er, at værtkøjerne skal være nemme at bruge, respektere privatlivets fred og basere sig på åbne standarder og open source software for gennemsigtighedens skyld. Og det er vel at mærke ikke karrierepolitikere, de skal hjælpe.

»Bag ethvert parti er der en masse mennesker, der putter en masse passion og vision ind i arbejdet, og de kræver ikke en position i offentligheden. Så det handler om, hvordan vi inciterer deres tilstedeværelse og endnu flere menneskers engagement. Vi skal ikke bare understøtte en pyramidestruktur, hvor der er en leder, som dikterer, hvad der skal diskuteres,« forklarer Jaromil til Techtopia.

I udviklingen af D-CENT har Dyne.org blandt andre arbejdet tæt sammen med en ny generation af partier såsom spanske Podemos, det islandske piratparti og Femstjernebevægelsen i Italien.

App sikkerhed

Data skal ejes af folket, ikke af virksomheder

En anden bekymring hos Jaromil og resten af cyberpunkmiljøet er, at vi mister ejerskabet over vores data til store virksomheder som Tinder, Uber og Facebook.

Med det EU-støttede projekt DECODE prøver Dyne.org at undersøge, hvordan vi borgere kan beholde vores data og eje den. Dermed skal det forhindre, at store private monopoler har kontrol over dem, gemmer dem i private siloer og gør dem utilgængelige på en måde, så de ikke længere kan gavne samfundet eller den enkelte.

»På den måde behøver du ikke at oplyse dit navn, adresse, alder og præferencer hver gang, du går ind på en ny tjeneste. Du har allerede din data på din harddisk, den er krypteret, og det er kun din. Når en service spørger efter visse data såsom din alder, dit køn eller dit navn, så tillader du denne organisation at tilgå det. Og du ved hver gang, det bliver brugt,« siger Jaromil til Techtopia.

»De her virksomheder kapitaliserer på deres viden om folks begær og bruger derefter algoritmer til at forbinde dem med hvad end, de synes er rigtigt, hvilket er skræmmende nok i sig selv,« siger han.

Du kan høre hele udsendelsen på Techtopia.dk eller direkte på iTunes.

Artiklen er oprindeligt publiceret på IDA Universe.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen