Berlingske Business

Computerarbejde øger risiko for skader

Danskere som arbejder med computermus mere end 20 timer om ugen har to til tre gange så stor sandsynlighed for at blive

ramt af museskader i forhold til en ansat, som ikke arbejder ved en pc. Det konkluderer en ny og omfattende undersøgelse, som

netop er offentliggjort i Ugeskrift for Læger.



Museskader viser sig eksempelvis som snurren eller prikken i fingrene.



Det

er en stigende brug af computere på arbejdspladsen, der de seneste år har pustet til debatten om, hvorvidt der er en sammenhæng

mellem museskader og arbejde med en mus.



Mens mere end 20 timers arbejde med en mus øger risikoen for museskader, konkluderer

undersøgelsen, at computerarbejde i moderate mængder ikke generelt giver anledning til flere skader.



Undersøgelsen

er udført i samarbejde mellem Herning Sygehus, Amtssygehuset i Glostrup og Odense Universitetshospital, og er en opfølgning

på en tidligere undersøgelse af 6.943 danske tekniske assistenter og maskinteknikere.



Undersøgelsen kommer

også frem til, at den enkelte arbejdsplads kan medvirke til at be-grænse risikoen for museskader. Eksempelvis gennem indretningen

af arbejdspladsen samt ved at variere varigheden af den tid man arbejder med en mus. -trichs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen