Berlingske Business

Columbus køber op i Storbritannien for 25 mio. kr.

Network server patch cables
Modelfoto: Iris Foto:

Columbus har købt britiske Cambridge Online Systems, som er en it-services- og cloud-virksomhed, for 25 mio. kr. på gældsfri basis.

Købet skal styrke det danske selskabs position og tilstedeværelse på det engelske ERP-marked. Samtidig styrkes Columbus' cloud-kompetencer på globalt plan.

Opkøbet er i overensstemmelse med Columbus' strategi om at ekspandere på koncernens hovedmarkeder, skriver selskabet i en meddelelse om købet til fondsbørsen.

- Vores engelske datterselskab har vist markant vækst de seneste år, som betyder at vi i dag er markedsledende i et voksende ERP-marked i England. Med Cambridge Online Systems om bord vil vi accelerere fremgangen, samtidig med at vi bliver i stand til at servicere vores kunder endnu bedre, siger Thomas Honoré, koncernchef i Columbus.

Torsdag - GoAppified

Det britiske selskab har 71 ansatte på kontoret i Cambridge. Virksomheden havde i regnskabsåret 2015/2016 en omsætning på 48,6 mio. kr. og et driftsresultat, EBITDA, på 5 mio. kr.

Ved lukningen af aftalen 1. december 2016 betales der 20,8 mio. kr., og det resterende beløb er afhængig af aftalte målsætninger og forventes udbetalt over de næste to år, oplyser Columbus.

Købet finansieres ved træk på det danske selskabs egne likvide midler.

Thomas

Columbus venter ikke, at opkøbet vil påvirke de udmeldte forventninger til 2016, der fastholdes på en omsætning i niveauet 1,2 mia. kr. og et EBITDA (før aktiebaseret aflønning) i niveauet 124 mio. kr.

- For 2017 forventes opkøbet isoleret set at påvirke Columbus' omsætning i niveauet 49,4 mio. kr. og EBITDA (før aktiebaseret aflønning) i niveauet 3,5 mio. kr., idet 2017 forventes påvirket negativt af omkostninger til integration, oplyser selskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen