Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Bundlinjen skrumper hos TDC: 18.000 TV-kunder er flygtet

TDC og Yousee.
TDC Group ejer også Yousee Foto:

Telegiganten TDC taber både omsætning og overskud i tredje kvartal. Samtidig flygter TV-kunderne fra selskabet, som har vinket farvel til 18.000 danske kunder fra juli til oktober, viser selskabets regnskab for tredje kvartal.

Danmarks største telekoncern TDC taber 18.000 danske TV kunder og omsætter for mindre i tredje kvartal, viser selskabets netop offentliggjorte regnskab.

Selskabets samlede omsætning landede på 4,96 milliarder kroner i tredje kvartal, hvilket er 270 millioner mindre end samme kvartal sidste år, svarende til et fald på omkring fem procent.

TDC endte kvartalet med et overskud på 413 millioner i kvartalet, hvilket er markant mindre end tredje kvartal i 2016, hvor selskabet præsterede et overksud på 773 millioner kroner.

TDC præsenterer regnskab

Alligevel ser TDCs koncernchef Pernille Erenbjerg optimistisk på fremtiden og er godt tilfreds med regnskabet, hvor telegiganten fastholder forventningerne til 2017 om et driftsoverskud før af- og nedskrivninger (ebitda) på mere end 8,2 milliarder kroner:

»Vi er på sporet i forhold til forventningerne til årets resultat, men også i forhold til vores strategi, der fortsætter ind i det nye år. Hvis vi ser bort fra roaming-regulering og salget af TDC Hosting, så har vi en lille vækst i driftsresultatet for første gang i tre år,« siger hun i en kommentar til regnskabet.

Aktien falder fra morgenen med 1,5 pct. på Københavns Fondsbørs.

Stort tab af TV-kunder

Det er især TV-kunderne, den danske telegigant har svært ved at holde fast på. TDC taber 18.000 danske TV-kunder fra juli til oktober, og er således nede på 1,32 millioner.

Derimod har TDC formået at bremse tabet af mobilkunder. Her lykkes det TDC at få 75.000 nye kunder fra juli til oktober, hvilket giver det danske teleselskab lige over 3 millioner mobilkunder. Det skyldes ikke mindst, at TDC har opkøbt mobilselskabet Plenti og derved scoret 83.000 nye kunder. Fjerner man Plenti-kunderne fra ligningen, er der dog fortsat en mindre tilbagegang af mobilkunder.

»Selvfølgelig er det ikke tilfredsstillende at tabe 18.000 TV-kunder. Det er en bred trend i markedet, hvor kunderne vil have større fleksibilitet,« siger TDCs finansdirektør, Stig Pastwa, om udviklingen.

pix-Plenti-TDC

Koncernchef Pernille Erenbjerg fremhæver, at TDC nu har iværksat en række tiltag, der skal bremse den negative spiral med kontinuerligt tab af TV-kunder:

»Vi er i et tv-marked under forandring, hvor vi ser en stigende efterspørgsel efter digitalt indhold. Derfor har vi også søsat en række initiativer, der bygger bro mellem traditionelt tv og streaming, og som noget nyt begynder vi nu også at give vores kunder eksklusivt indhold, som de kun finder hos YouSee,« siger hun i en kommentar til regnskabet.

Et andet forhold, der koster dyrt for TDC er de nye roaming-regler, som stort set gør det gratis at anvende mobilinternet i andre EU-lande. Her viser regnskabet, at TDC Group-kundernes dataforbrug cirka er seksdoblet siden samme kvartal sidste år. Det koster TDC omkring 150 millioner i år, som dog er indregnet i tråd med telegigantens forventninger til året, oplyser selskabets finansdirektør, Stig Pastwa:

»Vi forventer, at de øgede omkostninger til stigningen på databrugen i Europa på cirka 600 procent lander på omkring 150 millioner kroner netto, som både skyldes øgede omkostninger for data i udlandet, vi skal betale, samtidig med at vi ikke fakturerer roaming seperat og selv har lavet prisstigninger,« siger Stig Pastwa og tilføjer:

»Men det er en del af vores forventninger til i år.«

Kæmpeaftaler med staten

Telegiganten kan dog glæde sig over for at have vundet to kæmpeaftaler med Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) i oktober om at levere mobiltelefoner, mobilabonnementer, mobilt bredbånd, fastnettelefoni og øvrigt mobilt tilbehør, når der skal købes nyt.

»Det er nok kvartalets bedste nyhed. Selvfølgelig er vi glade for at have vundet 80 ud af 90 af landets kommuner samt staten, og vi også glade for, at det er til nogle højere priser, end det var tidligere. Men det begynder først at få en positiv effekt fra 2018.«

Aftalen trræder først i kraft i 2018 og vil derfor ikke påvirke regnskabsåret 2017, men selskabet oplyste tidligere på måneden i en pressemeddelelse, at aftalen potentielt kan tilføre teleselskabet mere end 100.000 nye mobile enheder ved udgangen af 2018.

Der er tale om aftaler, som TDC har vundet lige for næsen af deres store konkurrent Telenor. Tidligere har aftalerne ellers været en torn i øjet på TDC, som beskyldte Telenor for at dumpe priserne for at få ordrerne hjem, dengang Telenor havde kontrakterne.

Telenor

Men nu er rollerne byttet rundt, og i forbindelse med Telenors regnskab i sidste uge, udtalte adminstrerende direktør i Telenor, Jesper Hansen, at selskabet vil have konkurrencemyndighederne til at kigge TDCs aftaler efter i sømmene, fordi de føler, at de er blevet underbudt:

»Der er tale om det velsagtens største udbud i Danmark, og vi undrer os især over den prissætning, der har fundet sted. Derfor har vi besluttet at konsultere konkurrencemyndighederne for at få deres vurdering af, om prissætningen, TDC har givet i det her tilbud, er i overensstemmelse med gældende regler,« sagde administrerende direktør i Telenor Danmark, Jesper Hansen, i sidste uge.

Det bekymrer dog ikke TDCs finansdirektør Stig Pastwa, som holder på, at deres prissætning er efter bogen:

»Vi har budt priser, vi mener er rigtige og konkurrencedygtige, og Statens og Kommunernes Indkøbsservice har selv været ude og sige, at det er til højere priser, end der var sidst. Så jeg forholder mig bare til, at vi er glade for den aftale, vi har fået.«

pix-TDC

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen