Berlingske Business

Budkrig fordyrede Microsofts købstilbud på Linkedin

TAIWAN MICROSOFT LINKEDIN
epa05361794 The logo of Microsoft windows and Professional social networking service LinkedIn is pictured in Taipei, Taiwan, 13 June 2016. According to reports, Microsoft is going to buy LinkedIn for 26.2 billion US dollars in cash. EPA/RITCHIE B. TONGO Foto:

Opkøbet, der lignede en formsag for Microsoft, er blevet kompliceret af Salesforce.com, som bød prisen op på Linkedin.

Microsoft må have seks milliarder dollar mere op af lommen end oprindeligt planlagt til købet af det sociale netværk Linkedin. Den højere pris skyldes, at Microsoft fik konkurrence om købet fra Salesforce.com.

Microsoft ender med al sandsynlighed med at betale 26 milliarder dollar for Linkedin, hvilket vil gøre det til det tredje dyreste opkøb i tech-industrien nogensinde, kun overgået af HP’s køb af Compaq for 33,6 milliarder dollar i 2001 og Dells køb af EMC for 67 milliarder dollar i 2015.

Detaljerne om budkrigen fremgår af dokumenter, som Linkedin har offentliggjort forud for, at aktionærerne skal godkende salget til Microsoft. Bestyrelserne i både Microsoft og Linkedin har på forhånd godkendt handlen.

Grundlaget for Microsofts opkøbsappetit fandt sted allerede midt i februar, da Linkedin mistede halvdelen af markedsværdien på én handelsdag som følge af et voldsomt skuffende regnskab. Både indtjening og omsætning skuffede og endte markant lavere end analytikernes forventninger.

Ifølge iagttagere kunne den høje pris retfærdiggøres af de synergieffekter Microsoft håber at kunne opnå med Linkedin i porteføljen. Linkedin kan eksempelvis på sigt kobles sammen med både Office-pakken, Skype og den digitale assistent Cortana og dermed styrke Microsofts position på det lukrative erhvervsområde.

Men Microsoft var ikke den eneste interesserede køber. Ifølge the US Securities and Exchange Commission (SEC) var der yderligere fire interesserede købere. Den mest interesserede var foruden Microsoft Salesforce.com - en amerikansk it-virksomhed, der lever af at lave kunderelationsstyring (CMR).

Højere aktiekurs pressede prisen op

Ifølge Financial Times planlagde Microsoft i første omgang et bud på 160 dollar per aktie, men da virksomheden senere bød 182 dollar per aktie, førte det til reelle forhandlinger med Linkedin, og så så det ud som om, at opkøbet ville blive en realitet.

Men i midten af maj, steg Salesforce.coms aktiekurs med 10 procent på 12 dage, og da Salesforces.coms betaling i modsætning til Microsofts delvist bestod af aktier, måtte Microsoft igen hæve sit bud til 196 dollar per aktie, eller i alt 26 milliarder dollar.

Hvis Linkedins aktionærer ender med at sælge, vil Microsoft altså have betalt, næsten 100 procent mere, end Linkedin var værd, da virksomheden fremlagde sit skuffende regnskab i februar.

Konsolideringen fortsætter

Ender opkøbet med at blive en realitet, hvad alt tyder på, vil det markere at konsolideringen i tech-industrien fortsætter. Det er blevet hverdag i Silicon Valley, at store fisk spiser mindre fisk for milliardbeløb for at opnår synergi og bevare markedsandele. Eksempelvis købte Facebook i 2014 WhatsApp for 19 milliarder dollar, mens virksomheder som Virtustream, Fotolia Acano ligeledes er blevet solgt for enorme beløb siden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen