Berlingske Business

Brugere slukker for Facebook efter algoritme-ændringer

Tech And Media Elites Attend A
Mark Zuckerberg er på en mission for at fikse Facebook. Også selv om det betyder, at brugerne er mindre tid på Facebook, siger han. Scanpix/

Facebooks brugere har været på 50 millioner timer mindre hver dag i fjerde kvartal, oplyser Facebook-chef.

Menlo Park. Brugerne af Facebook bruger mindre tid på det sociale medie, efter at der er blevet lavet mindre ændringer i de algoritmer, der styrer, hvad der kommer op i brugernes nyhedsstrøm.

Det oplyser Facebooks topchef, Mark Zuckerberg, i forbindelse med et regnskab.

Helt præcist har Facebook mistet sine brugeres opmærksomhed i 50 millioner timer hver dag.

Opgørelsen stammer fra de sidste tre måneder af 2017. Zuckerberg tilskriver faldet, at Facebook allerede i efteråret begyndte at ændre i algoritmerne.

»Allerede sidste kvartal lavede vi ændringer, der viser færre virale videoer (videoer, der deles meget mellem brugerne, red.), for at sikre at folk bruger deres tid godt,« skriver Zuckerberg i en meddelelse.

»I alt har vi lavet ændringer, der har nedbragt tiden brugt på Facebook med omkring 50 millioner timer hver dag.«

I samme kvartal er antallet af brugere steget - omend med mindre end det var forventet.

»Ved at fokusere på det meningsfulde indhold vil vores fællesskab og forretning blive stærkere på den lange bange,« skriver Zuckerberg videre.

pix-Vestager/Cliqz

I april sidste år optog en Facebook-bruger en video af sig selv, da han slog en ældre mand ihjel. Derefter lagde han videoen op på Facebook. Videoen skærpede kritikken af Facebooks indhold.

Facebook har allerede sat flere ændring i søen, siden årsskiftet og planlægger at komme med flere. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Fremover vil andre Facebook-brugeres opdateringer fylde mere i forhold til reklamer, offentlige profiler og mediers opslag.

Så sent som denne uge, har Facebook annonceret, at lokale nyheder vil fylde mere hos brugere i USA.

Mark Zuckerberg har gjort det til sit erklærede mål at »fikse« Facebook. Han har fremhævet indsatsen for at slå ned på chikane og had på platformen.

In this image released by Facebook, founder Mark Zuckerberg (C)

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen