Berlingske Business

Britisk opkøb af dansk erhvervsteleselskab

11busFirstcom - Bjarke Salo.jpg
Overskrift
Firstcoms administrerende direktør Bjarke Salomonsen (til venstre) under forhandling med Jean-Pierre Vandromme, der er partner i kapitalfonden Pemberton og medejer af det nystiftede Cloudtel, som har købt Firstcom. Foto: Scanpix
 

Det danske teleselskab Firstcoms telefonisoftware skal eksporteres til Nordeuropa.

Det danskejede teleselskab Firstcom, som sælger IP-telefoni til erhvervslivet, er blevet købt af en britisk kollega, som nu vil bruge den danske software til at ekspandere i Nordeuropa.

Firstcom, som har 1.300 erhvervskunder selv blandt små og mellemstore virksomheder og også sælger sine produkter gennem en grossist, bliver nu overtaget af to investorer fra den britiske kapitalfond Pemberton og det britiske teleselskab VoIP.co.uk, som Pemberton-ejer en andel i.

Administrerende direktør Bjarke Salomonsen, en tidligere partner og fiberselskabet Nianet, som 17 danske elselskaber ejer i fællesskab, har hver ejet en tredjedel af Firstcom. Bjarne Salomonsen fortsætter på sin post og får en ejerandel på 15 procent, mens resten overtages af det nystiftede Cloudtel for 21,8 millioner kroner.

Firstcom hed frem til 2008 Dansk Erhvervs-Telefoni. Selskabet blev grundlagt i 2003 som datterselskab af Webpartner og blev 1. januar 2008 overtaget af de ledende medarbejdere. I 2008 købte Firstcom 2.500 IP-kunder fra Debitel, som Telia overtog. I 2009 købte Nianet en tredjedel af ejerskabet i Firstcom.

Fire ejere

Det nystiftede Cloudtel ejes med 15 procent af Bjarke Salomonsen, med 25 procent af VoIP.co.uk, med 15 procent af tele- og finansspecialist Carlos Riera fra Pemberton og med 45 procent af partner i Pemberton, Jean-Pierre Vandromme.

»Firstcom og VoIP.co.uk er meget ens selskaber med en meget ens historie, og som begge tjener penge. Telebranchen er generelt presset, og både fastnettale og mobiltale falder. IP-telefoni er det eneste segment, der vokser, og cloudtelefoni vokser hurtigst af alt, nemlig fra et marked på 18 milliarder dollar i år til 62 milliarder dollar i 2018. Derfor har vi drøftet, om vi skulle udvikle noget selv eller købe op, og her er Firstcom en af de få i Europa, som har sin egen cloudsoftware, som ikke er afhængig af gratis software eller tredjepartssoftware. Ved at slå os sammen ender vi i Europas top tre på området,« siger Jean-Pierre Vandromme, partner i kapitalfonden Pemberton, som har specialiseret sig i den europæiske finans- og telesektor.

25 års erfaring

Han har 25 års erfaring fra telebranchen og var i 2004 medstifter af det britiske VoIP.co.uk.

IP-telefoni sælges i dag fortrinsvis af de store teleselskaber.

»Men det er ikke – og har aldrig været – de store, der vinder på de nye teknologier. Vi kan arbejde hurtigere og mere fleksibelt og kan levere og udvikle langt hurtigere end de store som TDC. Det, vi leverer, kræver ikke en Steve Jobs til at programmere. Det er let at bruge og tager fem minutter at lære. Andre produkter kræver, at man er ingeniør med seks års universitetsbaggrund. Vi bør kunne blive tre gange større inden for fem år. Vi vil nu rigge alt til i Storbritannien og Danmark, dernæst åbne i Sverige og om et år gå til Tyskland og Benelux-landene. Målet er at runde 500-700 millioner kroner i omsætning,« siger Jean-Pierre Vandromme.

Bjarke Salomonsen regner med, at medarbejderstaben på i dag 21 ansatte om et år er udvidet med yderligere ti.

Langvarige forhandlinger

Forhandlingerne om overtagelsen af Firstcom har stået på i et halvt år.

Firstcom venter i år at omsætte for 41 millioner kroner. Af de 1.300 kunder er omkring halvdelen på Sjælland, ti procent på Fyn og 40 procent i Jylland.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen