Berlingske Business

Britisk konkurrencevagthund vil blokere stor telefusion

O2 logo
Arkivfoto: O2 logo. Foto:

Fusionen, med en værdi på næsten 100 mio. kr., ville skabe Storbritanniens største mobilselskab.

Storbritanniens konkurrencestyrelse har anmodet EU-Kommissionen om at blokere fusionen af mobilselskaberne 3 og O2. Det sker af frygt for, at det vil skade konkurrencen på telefonimarkedet.

Det skriver The Independent.

Fusionen, med en værdi på næsten 100 mio. kr., ville skabe Storbritanniens største mobilselskab og reducere antallet af større firmaer på markeder fra fire til tre.

Nets

Konkurrencestyrelsen advarer på denne baggrund, at reduceringen i konkurrence vil skabe langvarig skade og prisstigninger for britiske kunder, en bekymring som de har videresendt til Margrethe Vestager, EU's konkurrencekommissær.

Reguleringsmyndigheden for kommunikationsindustrien, Ofcom, er enig i dette og understreger, at industriens 15 mia. pund store omsætning i 2015 til dels skyldes stærk konkurrence.

»Den kombinerede gruppe ville styre mere end fire ud af ti mobilforbindelser. Det er ikke et ødelagt marked. Konkurrence, ikke konsolidering, har drevet investering«, siger Sharon White, chef for Ofcom, til The Independent.

EU-Kommissionen åbnede undersøgelsen af fusionen i oktober og har indtil d. 19. maj til at beslutte, hvorvidt de vil blokere aftalen eller ej.

BELGIUM EU COMMISSION BELGIAN CORPORATE TAX SCHEME

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen