Berlingske Business
17:42

Britisk konkurrencevagthund vil blokere stor telefusion

O2 logo
Arkivfoto: O2 logo. Foto:

Fusionen, med en værdi på næsten 100 mio. kr., ville skabe Storbritanniens største mobilselskab.

Storbritanniens konkurrencestyrelse har anmodet EU-Kommissionen om at blokere fusionen af mobilselskaberne 3 og O2. Det sker af frygt for, at det vil skade konkurrencen på telefonimarkedet.

Det skriver The Independent.

Fusionen, med en værdi på næsten 100 mio. kr., ville skabe Storbritanniens største mobilselskab og reducere antallet af større firmaer på markeder fra fire til tre.

Nets

Konkurrencestyrelsen advarer på denne baggrund, at reduceringen i konkurrence vil skabe langvarig skade og prisstigninger for britiske kunder, en bekymring som de har videresendt til Margrethe Vestager, EU's konkurrencekommissær.

Reguleringsmyndigheden for kommunikationsindustrien, Ofcom, er enig i dette og understreger, at industriens 15 mia. pund store omsætning i 2015 til dels skyldes stærk konkurrence.

»Den kombinerede gruppe ville styre mere end fire ud af ti mobilforbindelser. Det er ikke et ødelagt marked. Konkurrence, ikke konsolidering, har drevet investering«, siger Sharon White, chef for Ofcom, til The Independent.

EU-Kommissionen åbnede undersøgelsen af fusionen i oktober og har indtil d. 19. maj til at beslutte, hvorvidt de vil blokere aftalen eller ej.

BELGIUM EU COMMISSION BELGIAN CORPORATE TAX SCHEME

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen