Berlingske Business

Bredbånd i villateltet

Lynhurtige internetforbindelser på trådløse net har stort set været forbeholdt store koncerner med hundredevis

af ansatte under samme tag. Men nu rykker de såkaldte hotspots ud i ferielandet, så man inden for ganske kort tid kan sidde

i forteltet på sin campingvogn og være koblet til internettet med bredbåndshastighed.


Det er det lille netværksfirma

Netteam Consult i Allerød, der lancerer bredbånd specielt til campingpladser. Byaasgaard Camping mellem Frederiksværk

og Hundested er den første campingplads herhjemme, der tilbyder gæsterne trådløst internet.


- Vi satser

på at tiltrække nogle typer til campingpladsen, som normalt ikke vælger camping som feriemulighed, siger ejer af

Byaasgaard Camping, Allan Arlofelt, der netop har overtaget den nordvestsjællandske campingplads med 300 pladser tæt ved

Roskilde Fjord.


Om ganske få uger er nettet etableret og så kan de første campister tage på net-camping

og spille mod hinanden over trådløst netværk med udsigt til Roskilde Fjord.


Netteam garanterer hastigheder

internt på campingpladsen på op til 11 megabit i sekundet, mens man må "nøjes" med to megabit,

når man surfer på internettet.



Hotspots i teltet

Men Byaasgaard Camping er kun starten. Om ganske få år

vil 40 pct. af landets omkring 500 campingpladser være hotspots, d.v.s. være tilknyttet et trådløst internet,

forudser direktør for Netteam Peter Durup.


- Vi er de første, der går ind på markedet, men andre vil

helt sikkert følge efter. Campingpladser og havnepladser er oplagte for trådløst internet, fordi der er mange

mennesker samlet på et meget lille område, siger direktør Peter Durup, Netteam Consult A/S, der samtidig satser

på at levere IP-telefoni og videofilm over nettet.


Camplingpladsejer Allan Arlofelt har købt sit eget domæne

sådan, at fastliggere på Byaasgaard vil kunne få etableret deres egen email-adresse. Han ser gode muligheder i at

være de første, der går ind og tiltrækker et nyt kundesegment. Det trådløse internet er ikke

i særlig høj grad rettet mod de eksisterende kunder, som formentlig ikke i særlig høj grad vil efterspørge

den nye ydelse. Det skal appellere til den yngre og mere teknologisk krævende generation.


- Vores fastliggere tager på

camping for at slappe af og komme helt væk fra dagligdagen. Og de fleste af dem vil ikke efterspørge en internetforbindelse

med bredbåndshastighed. Vi gør det her for at skabe et nyt marked inden for camping. Vi skal have fat i de nye generationer,

som til dagligt benytter sig af informationsteknologi og som gerne vil ordne et par småting over internettet mens de er på

ferie, siger Allan Arofelt, der til dagligt er IT-chef på Dansk Avistryk.



Sikkerhedsgaranti

Netteam Consult garanterer,

at sikkerheden er i orden, når man surfer på Byaasgaard Camping. Og på de kommende trådløse campingpladser.


-

Vi har fuldstændig kontrol over hvilke computere, der er tilkoblet vores net. Man kan ikke sidde på den anden side af

hegnet og bruge nettet, forsikrer Peter Durup.


Allan Arlofelt har netop overtaget campingpladsen og har ud over det trådløse

internet planer om at etablere netcafe med i første omgang to computere. Efterhånden er computeren og internet også

en så stor del af børnenes fritidsliv, at det er nødvendigt med den slags tilbud, mener Allan Arlofelt.


-

Om man kan lide det eller ej, så er computeren et vigtigt legetøj, og jeg er sikker på, at det giver plusser hos

børnene, at der er netcafe og internetforbindelse på feriestedet, siger han.


Med det trådløse internet

kan man være tilkoblet internettet i det øjeblik, man kommer ind på campingpladsen. Internettet bliver i løbet

af sommeren oprettet i samarbejde med Netteam Consult A/S, der formentlig installerer teknikken mod at få del i overskuddet

af driften.


Allan Arlofelt forventer, at den samlede installation kommer til at koste op mod 200.000 kr. Hvad campisterne skal

betale er endnu ikke fastlagt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen