Berlingske Business
08:19Genmab og Vestas fortsætter i fokus

Boxer solgt i Sverige

pix-Boxer
Boxers danske topchef, Ulf Lund, tror ikke, at frasalget af den svenske søstervirksomhed vil få indflydelse på Boxers forhandlingsmuligheder med TV-kanalerne om priser. Arkivfoto: Simon Skipper, Scanpix Foto:

Danmarks tredjestørste TV-leverandør mister sit svenske søsterselskab, som onsdag blev solgt for et milliardbeløb. Frasalget ventes dog ikke at få betydning for priserne i Danmark, siger direktøren.

Den svenske del af Boxer, som herhjemme leverer TV til omkring 300.000 husstande, er blevet solgt.

Køber er Sveriges største kabel-TV-selskab Com Hem, som lægger 1,55 milliarder svenske kroner for at overtage Boxer Sverige, der har omkring 500.000 kunder.

Sælger er Teracom, som ejes af den svenske stat. Teracom købte i juli 2010 det danske TV- og radiosendenet af DRs og TV 2s fælles selskab, Broadcast Service Danmark, for 1,25 milliarder kroner. I Danmark er Boxer den tredjestørste TV-leverandør, og frasalget berører ikke Boxer i Danmark, som ikke forventer, at det bliver dyrere at indkøbe TV-kanaler fremover.

pix-Teracom-mast

Dirketør: Ikke nødvendigvis negativt for Boxer i Danmark

»Vi bliver ganske rigtigt en lidt mindre koncern, men umiddelbart betyder det ikke noget for Boxer i Danmark. Jeg tror faktisk ikke, at det får indflydelse på vores omkostninger, for det, vi mister, er primært en sparringspartner og den tekniske produktudvikling, hvor en fælles udviklingsafdeling har lavet vores apps, IT og net. Det er ikke nødvendigvis negativt for os, for når vi ikke er to lande men kun et, vil vi i højere grad kunne gøre, hvad vi synes er rigtigt for os,« siger Ulf Lund, administrerende direktør for Boxer i Danmark, til Berlingske.

Indkøbet af TV-rettigheder er ifølge ham forskellige i Danmark og Sverige og håndteres forskelligt af TV-selskaberne, som Boxer forhandler med, ligesom Boxer i Danmark har lagt langt mere vægt på at få det gjort muligt at kunne sælge TV-kanalerne enkeltvis.

Ulf Lund vil ikke forholde sig til, om Boxer i Danmark også kan blive solgt fra.

pix-Ulf Lund

»Det er ikke mit bord. Jeg overlader til mine ejere at afgøre, om de stadig vil være ejere. Jeg skal koncentrere mig om at drive virksomhed og har to meget klare prioriteter: at skabe vækst i forretningen, primært i form af at få mange flere kunder, og gøre det bæredygtigt, så vi får en langsigtet, profitabel forretning,« siger Boxer-direktøren, som samtidig skal forholde sig til, hvad der sker, når Boxers nuværende licens til at levere antenne-TV skal genforhandles i 2020.

Søgte efter samarbejdspartner - endte med salg

Boxer Sverige har de seneste år tabt mange kunder, som er skiftet fra antenne-TV til digitalt TV leveret over fiberforbindelser, og derfor skulle der gøres noget, siger Teracoms koncernchef, Åsa Sundberg.

»Vi har en tid set, at Boxer, for at beholde lønsomhed og kundebase, har haft behov for at virke i en større sammenhæng. Vi ledte derfor aktivt efter samarbejdspartnere for at styrke Boxers position på markedet. I processen fik vi i stedet tilbud fra flere selskaber om at købe Boxer Sveriges virksomhed. Jeg er overbevist om, at Boxer med dne nye ejer får endnu større muligheder for at udvikle sig i positiv retning,« siger hun i en kommentar.

TV and remote control

Com Hem har selv omkring to millioner kunder, som næsten udelukkende bor i lejligheder. Med købet af Boxer kan Com Hem nu også gå efter villamarkedet. Com Hem vil tilbyde Boxer-kunderne TV- og internetforbindelser leveret over fibernet.

»Vi tror, at vi kan rulle ud til 800.000 husstande de næste fem år og tilbyde fiberbaserede tjenester. Det er et helt nyt vækstområde for Com Hem,« siger administrerende direktør i Com Hem, Anders Nilsson.

Boxer-varemærket vil bestå under de nye ejere.

Salget af Boxer Sverige forudsætter godkendelse fra både den svenske regering, som er ejer, og fra de svenske konkurrencemyndigheder, Konkurrensverket.

ulf lund

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen