Berlingske Business

Bonnier går i e-bogskrig mod Mofibo

pix-E-bøger
E-bøger bliver stadig mere populære, fordi de er lette at have med rundt og ofte er billigere end den trykte udgave. Nu går svenske Bonnier ind på markedet til efteråret. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt, Scanpix Foto:

Svensk forlagsgigant åbner abonnementstjeneste til efteråret. Dansk forlag vil samtidig fordoble antallet af e-bøger på dansk.

Den svenske udgiverkoncern Bonnier gør klar til at åbne en international e-bogstjeneste til efteråret og dermed tage kampen op mod den danske konkurrent Mofibo.

»Vi vil være med i kampen. Vi har en lang historie med at sælge bøger til forbrugere gennem vores bogklubber og Adlibris (onlingeboghandel i bl.a. Danmark, red.). At skabe en abonnementstjeneste er en naturlig udvikling for os,« siger Jacob Dalborg, administrerende direktør for Bonnier Books, til netstedet Svensk Boghandel.

Samme model med et fast månedsabonnement og derefter fri adgang til alle hylder har den danske e-bogstjeneste Mofibo brugt. Mofibo blev stiftet af den tidligere Onfone-grundlægger Morten Strunge, som TDC købte ud af mobilmarkedet. Mofibo var den første tjeneste af sin art inden for e-bøger, og selskabet gik i september 2014 ind i Sverige.

Bonnier Books er i dag i ni lande, men Jacob Dalborg vil kun sige, at den nye e-bogstjeneste bliver international. Om der også vil være lydbøger på de digitale hylder, vil han ikke svare på.

Forlag vil fordoble mængden af danske e-bøger

Markedet for e-bøger, som kan læses på telefoner, tavle-PCer, PCer og e-bogslæsere, vokser hele tiden og får nu et ordentligt stød fremad, når forlaget Lindhardt & Ringhof, som Bonnier-koncernen i øvrigt ejede frem til 2007, går i gang med at digitalisere 15.000 bøger over de nærmeste to år og dermed fordoble antallet af danske e-bøger, skriver DR.

Lindhardt & Ringhof har i annoncer opfordret forfattere og oversættere til at få ældre værker, som kan være svære at få fingrene i, udgivet som e-bøger. Administrerende direktør Lars Boesgaard siger til DR, at det vil give gamle og måske glemte bøger nyt liv.

Mange forfattere har kun forhandlet trykte udgivelser med deres forlag, så Lindhardt & Ringhof kan potentielt hugge e-bogsudgivelsen af samme titel fra de eksisterende forlag.

Lars Boesgaard lover, at digitaliseringen af de mange nye bøger ikke vil blive sjusket igennem, sådan som det er set tidligere, hvor tidligere udgivne bøger af forskellige forlag er blevet scannet ind og kun overfladisk kontrolleret inden den digitale udgivelse.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen