Berlingske Business

B&O vil styre sine partnere stramt

pix-Henrik Clausen
B&Os topchef, Henrik Clausen, vil styre langt mere detaljeret, hvordan de danske lyd- og TV-produkter præsenteres hos forhandlerne. Arkivfoto: Lasse Bech Martinussen, Scanpix Foto:

Den danske elektronikkoncern vil - ligesom Apple - blande sig meget mere i, hvordan B&O-produkterne præsenteres ude hos forhandlerne. Derfor vil der blive færre men nøjere udvalgte samarbejdspartnere fremover.

B&O vil droppe nogle af sine nuværende salgskanaler og gå efter færre men stærkere partnere, som skal styres langt tættere end nu, når de danske lyd- og TV-produkter skal præsenteres for kunderne.

Det fastslog B&Os topchef siden juli 2016, Henrik Clausen, på en telekonference om det forskudte årsregnskab onsdag formiddag. Det er samme stil, som især den amerikanske iPhone-producent Apple har gjort sig kendt - og berygtet - for.

»Færre men stærkere partnere er nøgleordene. Vi er et livsstilsmærke i premiumkategorien. Derfor er det nødvendigt, at vi tager et stærkere ansvar for det - og dermed stærkere kontrol, når vi arbejder sammen med nøglepartnere på nøglemarkeder. Det handler også om, hvordan produkterne præsenteres. Det skal være med til at drive salget mere konsistent fremad,« sagde topchefen.

ARKIVFOTO. Onsdagens lancering af det nye BeoVision 11 fra Bang

Flere indtægter fra B&O-lyd i andres produkter

Bang & Olufsen halverede sit underskud i forhold til sidste år, efter at især salget af Beoplay-produkterne med hovedtelefoner og trådløse højttalere er blevet en succes - navnlig i Nordamerika og Kina/Taiwan. Beoplay-produkterne står til snart at overgå den klassiske B&O-forretning med fladskærmsfjernsyn og store højttalere og lydanlæg i den absolut dyre klasse.

B&O har lagt stilen om, så nye produkter i langt højere grad end tidligere laves i samarbejde med eksterne partnere, ligesom den danske elektronikkoncern sælger retten til at bruge sin viden om lyd og lydprodukter til andre. Derfor ligger der B&O Play-lyd i elektronikgiganten LG Electronics' smartphonetelefoner og i PC-giganten HPs bærbare computere, ligesom B&O Play er hovedleverandør af lyd til Fords nyeste biler.

11MAGBO-Samling-154234.jpg

Samarbejdspartnerne vil fremover blive flere.

»Sidste år var det fra HP og LG, at indtægterne fra partnerskaber kom. Ford kommer først med sine første bilmodeller nu. Men vi forventer at udvikle andre partnerskaber, både strategiske og mere operationelle. En del af væksten vil komme fra nye, strategiske partnere,« slog Henrik Clausen fast.

B&O fortsætter med at tabe penge Kineser ejer nu over en femted

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen