Berlingske Business

B&O får baghjul af tysk konkurrent

B&O får baghjul af tysk konkurrent - 1
2008 blev det bedste år i Loewes 86-årige historie. Foto:

Mens B&O skranter, steg indtjening hos den tyske konkurrent Loewes med 35 procent. Nu satser Loewe blandt andet på det skandinaviske marked og går ifølge en analytiker efter B&Os markedsandele. (Opdateret 10.05)

Det er ikke alle TV-producenter, der er ramt af konjunkturnedgang. Det må man sande hos B&O, efter at den tyske konkurrent Loewe i dag offentliggjorde et historisk godt resultat.

Mens B&O, der dog producerer TV i en lidt højere prisklasse end Loewe, havde et rædselsår i 2008, der endte med resultat før skat på minus 207 millioner kroner, kan Loewe fremvise et resultat før skat på 212 millioner kroner (28,5 millioner euro).

Det betyder en indtjeningsfremgang på 35 procent, og 2008 blev dermed det bedste år i Loewes 86-årige historie.

Loewe selv forklarer fremgangen med, at man har fastholdt sin prisstrategi, og peger desuden på, at en del af salget blev båret frem af store sportsbegivenheder som OL og EM, hvilket gerne får sportsfans til at skifte TV'et ud.

Først internationale nu
Det kan dog synes paradoksalt, at Loewe opnår så pæne tal, mens B&O kæmper for sin overlevelse, blandt andet via en forestående kapitaludvidelse, der skal sikre selskabet 400 millioner kroner.

Men man kan ikke sammenligne de to selskaber fuldkommen, understreger aktieanalytiker Lars Topholm fra investeringsbanken Carnegie.

”Hidtil har Loewe været meget orienterede om hjemmemarkedet, og det betyder, at de har haft et andet udgangspunkt. Det er først nu, de begynder på den internationalisering, B&O allerede tog fat på i 90’erne under Anders Knutsens ledelse,” siger Lars Topholm med henvisning til at Loewe ifølge regnskabet vil opruste på udlandsfronten med luksusbutikker i blandt andet Italien, Frankrig, Storbritannien og Skandinavien.

Loewe kan blive en reel trussel
Og nyheden om at Loewe vil satse stærkt på eksklusive forhandlere i Skandinavien kan meget vel være skidt nyt for B&O, forklarer aktieanalytikeren.

”Loewe kunne godt blive en reel trussel, men der bør være plads til begge. Men selvfølgelig illustrerer det, at der er selskabsspecifikke problemer i B&O, når Loewe kommer med så pæne tal.”

Ifølge Lars Topholm er der dog også et andet mere positivt scenarie, der kan komme ud af Loewes oprustning i det skandinaviske.

”Det bliver spændende at se, om Loewe vil gå efter at komme ind hos B&Os forhandlere. På den ene side udgør de en trussel, men på den anden side, kan det blive en hjælp for B&O, hvis deres forhandlere også tager Loewe ind i butikkerne. Det udvider sortimentet og kan være det, der gør, at B&O-forhandlerne kan klare sig.”

Foruden at satse på luksusbutikker i en række europæiske lande samt i udvalgte vækstregioner som Riyadh og Hong Kong, vil Loewe også kaste sig over salg af tv til hoteller.

For 2009 venter Loewe, at salget atter vil stige, om end den negative finansielle udvikling på verdensmarkederne formentlig vil dæmpe udviklingen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen