Berlingske Business
17:42

Bluetooth bryder igennem næste år

Der har været relativt stille omkring den nye Bluetooth-teknologi det sidste års tid.


Fremtidens trådløse

teknologi, opkaldt efter vores egen Harald Blåtand, var ellers udset til at blive en af fremtidens helt store standarder indenfor

trådløs udveksling af data med deltagelse af alle betydende IT-koncerner på kloden.


Skal man tro Henrik Riehm

Sørensen, der til daglig er det tekniske bindeled mellem kunderne og udviklingsafdelingen hos nordjyske Digianswer A/S, er

det dog stilheden før stormen. Digianswer er en af de danske virksomheder, der er kommet længst med bluetooth, og Henrik

Riehm Sørensen venter et decideret gennembrud for teknologien i slutprodukter i løbet af 2003.


- Det er rigtigt,

at udviklingen er gået langsommere, end vi ventede for blot nogle få år siden, men det er en kendsgerning, at der

til dato er solgt mere end en halv snes mio. godkendte bluetooth komponenter. En stor del af disse komponenter har været til

udviklingsformål, så det er blot et spørgsmål om kort tid, før bluetooth for alvor begynder at rykke

indenfor slutprodukter. I løbet af blot et par år vil bluetooth slet ikke være noget, man snakker om. Det vil være

en selvfølge, siger han.



Verdenskongres

Digianswer deltager i dagene 12.-14. juni i den fjerde Bluetooth-verdenskongres

i Amsterdam, hvor 169 udstillere fra 20 lande viser den seneste udvikling. Arrangøren er Bluetooth SIG (Special Interest Group),

som har verdens førende IT-koncerner som medlemmer, og som er godkendende myndighed indenfor bluetooth komponenter.


Flere

har allerede sendt slutprodukter på markedet. Det er hovedsageligt mobiltelefonproducenterne, der har anvendt teknologien i

mobiltelefoner og i headsets. Digianswer har også tidligere selv fremstillet særlige pc-kort, der gør det muligt

at kommunikere trådløst med andet bluetooth udstyr. Desuden har nordjyderne udviklet særlige "car-kits",

som betyder, at brugeren ved hjælp af et headset trådløst kan bruge sin mobiltelefon uanset, om den ligger i jakkelommen

eller er glemt i bagagerummet.



Teknologien

Bluetooth fungerer ved hjælp af radiobølger. Den findes i to varianter. En

har ti meters rækkevidde. En anden har den tidobbelte rækkevidde. Perspektivet ved bluetooth er, at vidt forskellige elektroniske

apparater, i særdeleshed også håndholdte, trådløst skal kunne kommunikere sammen ved hjælp af

teknologien. Går man ud i sin bil medbringende sin lommetelefon, vil bilen i fremtiden genkende en og indstille rat og sæde

efter den identificerede og så fremdeles. På mobiltelefonsiden kan man udveksle elektroniske visitkort med dem, man møder.


Digianswer,

der i december fjor blev et 100 pct. ejet datterselskab under den amerikanske elektronikgigant Motorola, fremstiller ikke længere slutprodukter,

men lever af at udvikle bluetooth komponenter, software og komplette applikationer for moderfirmaet.


Det er ikke mindst interessen

for disse produkter, der får Henrik Riehm Sørensen til at forudsige bluetooths gennembrud.


- I første omgang

skal producenterne jo have udviklingsværktøjer og komponenter, inden de kan sende bluetooth-produkter på markedet. Interessen

herfor er stærkt stigende. Derfor vil der ikke gå lang tid, før vi ser bluetooth blive en volumen-teknologi, forklarer

han.


Når det sker, vil der pludselig være en mængde apparater, der kan begynde at tale sammen lige fra mobilt

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen