Berlingske Business

Bluegardens værdi femdoblet på halvandet år

It-selskabet Bluegarden er blomstret op økonomisk, efter at en kapitalfond overtog selskabet fra de danske banker. En hurtig turnaround har næsten femdoblet værdien af selskabet.

Det blev en særdeles god forretning for den internationale kapitalfond Marlin Equity Partners at købe det danske it-selskab Bluegarden fra de danske banker i efteråret 2015. En indkøbspris på 320 mio. kr. blev halvandet år senere vekslet til omkring halvanden milliard kroner, da den norske it-koncern Visma kom forbi med det store checkhæfte. Det erfarer Finans.

En del af forklaringen på den store værdistigning kan aflæses i et nyt regnskab fra Bluegarden.

»Selskabet var i en ond spiral, og omsætningen faldt år for år. Nu tager vi markedsandele og hyrer hele tiden nye folk,« siger Mogens Elsberg, der blev direktør for Bluegarden i november 2015, til Finans.

Da Bluegarden blev solgt i 2015, blev salgsprisen i pressen rapporteret til omkring en halv milliard kroner et stykke under de mindst 800 mio. kr., som bankerne havde forventet at få for lønfirmaet. Men i praksis blev prisen lavere endnu, nemlig netto 320 mio. kr., viser regnskabet for holdingselskabet bag opkøbet. Hvad der førte til en pris under forventningerne dengang, har tidligere Nordea-chef Peter Lybecker, der som daværende bestyrelsesformand for Bluegarden stod for salget, ikke ønsket at lade sig interviewe til Finans om.

Norske Visma annoncerede i marts i år et opkøb af Bluegarden uden at oplyse købsprisen, men ifølge Finans oplysninger ligger den omkring halvanden milliard danske kroner. Købet er lige nu til godkendelse hos Konkurrencestyrelsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen