Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

Blodfattigt iPhone 8-salg koster nu Apple dyrt

pix-3 x iPhone
Alle venter - måske - på iPhone X i midten, som kommer i handelen 3. november. I alle tilfælde sælger iPhone 8 (til venstre) og iPhone 8 Plus (til højre) dårligere end sidste års iPhone 7-model, hvilket er helt usædvanligt. Arkivfoto: Justin Sullivan, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Aktiekursen i verdens mest værdifulde selskab faldt med næsten tre procent efter meldingerne om det dårlige iPhone 8-salg.

Det dårlige salg af de nye iPhone 8-telefoner koster nu Apple dyrt.

Næsten tre procent blev der hakket af den amerikanske koncern, og som verdens mest værdifulde virksomhed kan det ses. Teleselskaber i USA og Canada har de seneste dage meldt om, at de to iPhone 8-modeller ikke trækker nær så mange kunder. Salget af sidste års iPhone 7-telefoner er fortsat større, og det har fået analytikere og investorer til at tvivle på Apple.

Er iPhone X mirakelkuren?

Det store, åbne spørgsmål er, om det dårlige iPhone 8-salg er et udtryk for, at folk sparer penge sammen til at købe den endnu dyrere iPhone X, som kommer i handelen 3. november og er tiårsjubilæumsmodellen. Den er Apples hidtil dyreste telefon. Den mindste iPhone X med 64 gigabyte lagerplads vil koste 8.900 kroner, den dyreste med 256 gigabyte hele 10.249 kroner.

iPhone 8 og den lidt større iPhone 8 Plus kom i handelen 22. september men fik en lunken modtagelse, fordi forskellene mellem dem og sidste års iPhone 7 er beskedne.

pix-Mate 10

Et af USAs største mobilselskaber, AT&T, har på de første tre uger solgt 900.000 færre iPhone 8 end iPhone 7 for et år siden, og topchefen for Canadas største mobilselskab Rogers Communications, Joe Natale, taler om »en mere blodfattig appetit på iPhone 8«, fordi forventningerne til iPhone X (hvor X er romertallet for 10) er mange.

iPhone X kan forudbestilles fra 27. oktober. Den rummer blandt andet en ny form for ansigtsgenkendelse og har glasklar OLED-skærm. Men flere af Apples konkurrenter har - i flere tilfælde: længe haft - telefoner med de fleste af de samme egenskaber, blot til lavere pris.

Analytiker: Tro ikke alt, hvad andre hører

Investeringsøkonom i den svenske aktiehandelsportal Nordnet, Per Hansen, som gennem mange år har fulgt Apple, understreger, at man ikke skal tro på alt, hvad andre hører.

»Verden er fyldt med rygter, og alt skal have en god forklaring. Kursfaldet i Apple falder meget godt ind og ned i den kategori. Langsigtet har det for investorerne vist sig rigtigst at holde fokus på bolden og ikke tro alt for meget på hjemmelavede puslespil, som nogen stykker sammen,« siger han men medgiver, at »det er ikke hverdag« med så store kursfald på Apple-aktien.

pix-iPhone 8 Plus

Analytiker Wayne Lam fra IHS Markit påpeger, at salgstal på iPhone ikke alene viser, hvordan det går for Apple. Apple har nemlig normalt en god indtjening, når folk skifter til udstyr med større hukommelse.

»De har altid været i stand til at bruge dette som en måde at øge indtjeningen på iPhone på,« siger Wayne Lam til nyhedsbureauet Reuters.

Apple er hørt op med at give meldinger om iPhone-salget uden for kvartalsregnskaberne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen