Berlingske Business

Blackberrys fremtid er nu helt uvis

pix-Blackberry-telefon
Canadiske Blackberry var tidligere erhvervslivets foretrukne telefonmærke men blev slået af pinden af Samsung og Apple, og det har været svært at forsøge at komme tilbage. Foto: Joe Raedle, AFP/Scanpix Foto:

Aflyst salg og fyring af topchefen er seneste overraskelser fra den pressede, canadiske mobilproducent.

Den canadiske mobilproducent Blackberrys fremtid står nu helt åben, efter at et planlagt salg mandag blev aflyst og topchefen sat på porten.

Blackberry, der frem til januar i år hed Research In Motion (RIM) men skiftede navn efter sit telefonmærke, måtte mandag erkende, at det ikke lykkedes for den største aktionær, Fairfax Financial Holdings, at rejse de 4,7 milliarder dollars, som investoren havde budt for seks uger siden. I stedet skal der nu rejses en milliard dollars og findes en ny topchef.

På vej mod tom pengekasse

Thorsten Heins, som er tysker og siden januar sidste år har stået i spidsen for Blackberry, forlader selskabet, og den tidligere topchef for Sybase, 58-årige John Chen, bliver ny bestyrelsesformand og dermed ansvarlig for at sikre Blackberrys fremtid.

Pengene strømmer ud med en fart, som vil betyde, at der med udgangen af 2014 er en tom pengekasse at kikke ned i. Blackberry-aktien er alene i år faldet med 45 procent som følge af den hårde kamp på mobilmarkedet med Samsung og Apple som de største spillere.

»Det vigtige er, hvad strategien bliver. De har en chance, og de får en lidt længere startbane med de ekstra kontanter, men de er nødt til at komme i gang med at træffe nogle smarte beslutninger,« siger James Moorman, analytiker hos S&P Capital IQ i New York, til nyhedsbureauet Bloomberg.

Fairfax Holding, som ejer 9,9 procent af Blackberry, har allerede givet tilsagn om at være en del af pengerejsningen.

Opsplitning mere sandsynlig

Blackberrys toptelefon fra januar i år, Z10 med det nye Blackberry 10-styresystem, har haft et skuffende salg, og Blackberry måtte tage en milliardstor afskrivning på de ikke-solgte telefoner, samtidig med at der blev sat en spareplan i kraft, som betyder fyring af en tredjedel af de ansatte. En ny toptelefon, Z30, kom for nylig.

Med den nye, overraskende vending i Blackberry-sagaen står flere muligheder åbne for at splitte selskabet op i bidder - noget, der hidtil har været mindre interesse for. Blackberry ejer blandt andet patenter, som er interessante, fordi der kan tjenes penge på, at andre køber sig ret til at bruge Blackberrys teknologi.

Blackberrys tidligere bestyrelsesformand, Barbara Stymiest, fortsætter som menigt medlem af bestyrelsen.

John Chen, som afløser hende, vendte med succes Sybase, som tyske SAP købte for 5,8 milliarder dollars i 2010.

Med i bestyrelsen sidder også Bert Nordberg, tidligere topchef i mobilproducenten Sony Ericsson og bestyrelsesformand for den danske vindmølleproducent Vestas.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen