Berlingske Business

Blackberry-topchef: Vi bliver her

pix-Blackberry-telefoner
Blackberry-telefonerne var engang erhvervslivets foretrukne mærke. Nu går det trægt med salget af dem, men Blackberry håber at kunne genvinde erhvervsmarkedet. Arkivfoto: Bagus Indahono, EPA/Scanpix Foto:

Mobilproducent forsøger at indgyde ro oven på store omvæltninger og forsøg på at sælge virksomheden.

»Vores »Til salg«-skilt er taget ned, og vi er her for at blive her. Kort sagt er rapporterne om vores død stærkt overdrevne.«

Det fastslår den midlertidige topchef for den pressede, canadiske mobilproducent Blackberry, John Chen, i et åbent brev, som skal genskabe tilliden til Blackberry.

Blackberry var engang erhvervslivets foretrukne mobilmærke, fordi telefonerne var de første med fuldt tastatur, ligesom al kommunikation - og dermed bl.a. levering af e-post - skete via Blackberrys sikrede servere. Da smartphonebølgen begyndte at rulle, blev Blackberry imidlertid overhalet indenom, og i dag er over 80 procent af alle smartphonetelefoner leveret med Googles styresystem Android og omkring 13 procent med Apples iOS.

Store omvæltninger

Blackberry satte sig selv til salg i efteråret men aflyste kort efter manøvren. Herefter blev topchefen gennem halvandet år, tyskeren Thorsten Heins, sat på porten, og John Chen, som med held havde vendt softwareproducenten Sybase til en succes, overtog roret.

Samtidig blev en større fyringsrunde, hvor en tredjedel af de ansatte skal ud, annonceret. Og Blackberry vil fremover igen gå målrettet efter erhvervskunderne.

»Vi ved, at Blackberry-telefoner ikke er for alle. Det er i orden,« skriver John Chen i sit brev med henvisning til de mange, der er smuttet til konkurrerende mærker.

Han understreger samtidig, at »de investeringer, som du har gjort i Blackberry-infrastruktur og -løsninger, er sikre«.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen