Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Bilnøglen sendes på museum af ny mobilapp

671653255.jpg
Adskillige producenter er i gang med at udvikle systemer, som erstatter bilnøglen med en mobilapp. Foto: Iris.

Adskillige producenter er i gang med at udvikle systemer, som erstatter bilnøglen med en mobilapp. De første biler testes af nu og ventes at kunne købes i 2019.

Den næste bil har overhovedet ikke et nøglehul. Den åbnes, låses og tændes ved hjælp af en mobilapp.

Flere større reservedelsleverandører har ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal udviklet systemer, som betyder, at man ikke længere har brug for en bilnøgle men kan klare sig med sin mobiltelefon.

Indtil nu har bilproducenterne gjort det muligt at låse bilen op og i med en mobilapp, men for at kunne tænde bilen har der skullet en fysisk nøgle til. Det er den, som nu står for at blive sendt på museum.

08BUENORDHAVN-104048.jpg

Avis lejer de første nøgleløse biler ud nu

Den japanske reservedelsproducent Denso købte torsdag et amerikansk iværksætterfirma, som står bag software, der gør nøglen overflødig. Selve grundsystemet stammer fra det hollandske InfiniteKey, som Denso købte i oktober for en ikke offentliggjort sum. Denso forventer, at de første biler med den nye teknologi vil kunne købes fra 2019, mens tyske Robert Rosch, som også har udviklet et nøgleløst bilsystem, regner med at være på gaden i 2020.

De første nøgleløse biler vil dog »for en sikkerheds skyld« også have en fysisk nøgle, når man køber dem, men kun en enkelt af slagsen mod det par, som man normalt får med.

Biludlejningsselskabet Avis er i gang med at teste fremtidens nøgleløse bil. I denne uge tog man i Kansas, Missouri og Nebraska hul på udlejningen af biler, som bruger en smartphoneapp udviklet af det tyske selskab Continental Automotive. I alt 1.000 biler vil være udstyret med den nye teknologi.

95097235.jpg

Teknologien breder sig i bilerne

Teknologien rykker for alvor ind i bilernes verden. De antenner, som mange lidt ældre biler har, er i dag bygget ind i taget, og nyere biler har ikke længere den plastikhætte, som ældre modeller bruger som tankdæksel. I dag udgør biler med fysiske tankdæksler under 30 procent af salget i Nordamerika.

I andre brancher arbejder man også på at bortskaffe nøglerne. Mange hoteller bruger nøglekort, andre er gået skridtet videre ved at lade en mobilapp fungere som værelsesnøgle. Bilerne udstyres også i stigende grad med elektronik, som opsamler og viser oplysninger om bilen, kørslen m.m. på stadig større skærme, hvor også det klassiske speedometer, omdrejningstælleren og triptælleren er blevet digital og vises her. Teknologien udbygges med internetforbindelse til bilen med henblik på at kunne sende og modtage oplysninger om trafikken, og teknologigiganterne står i kø for at sikre sig den bedst - og størst - mulige placering på markedet, der spåes at ville vokse stort i de kommende år.

15BILHEDR-125505.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen