Berlingske Business

Billigere konkurrenter æder af Apple i Kina

29BUSAEBLESKROG-AEBLER.jpg

På et år er amerikanernes andel næsten halveret, fordi kineserne vælger Samsung og de lokale mærker på verdens største mobilmarked, hvor 85 procent af verdens mobiltelefoner produceres.

Konkurrencen på mobilmarkedet skærpes i Kina, hvor 85 procent af verdens mobilproduktion foregår, og det rammer den amerikanske IT-gigant Apple, hvis markedsandel på et år er næsten halveret. Både på mobil- og tavle-PC-markedet vælger kineserne i stigende omfang lokale produkter, men verdens største mobilproducent, Samsung, fortsat er det mest populære mærke.

Mere end en tredjedel af samtlige smartphones i verden blev i foråret leveret til det kinesiske marked. Kina har 1,15 milliarder mobilabonnementer, svarende til 85,9 procent af befolkningen. China Mobile, der er verdens største mobilselskab, har alene 730,5 millioner mobilkunder.

I april-juni blev der i Kina solgt 88,1 millioner smartphonetelefoner mod 42,3 millioner for et år siden. Til sammenligning blev der til verdens næststørste mobilmarked, USA, leveret 32,9 millioner smartphones, viser mobilanalyseselskabet Canalys’ tal.

Det er kinesiske mærker, der dominerer det kinesiske mobilmarked – bortset fra, at verdens største mobilproducent, sydkoreanske Samsung, også er størst i Kina. I andet kvartal leverede Samsung 15,5 millioner smartphonetelefoner, svarende til en markedsandel på 17,6 procent og en fremgang fra 12,5 millioner telefoner tre måneder forinden. Herefter følger Lenovo (10,8 mio.), Yulong (10,7 mio.), ZTE (7,7 mio.), Huawei (7,5 mio.), Ziaomi (4,4 mio.) og Apple (4,3 mio.). Apple er rykket to pladser ned ad listen siden begyndelsen af året, viser Canalys’ opgørelse.

Ny iPhone på vej

En del af tilbagegangen kan skyldes forventningen om, at Apple om få uger præsenterer en opdateret iPhone 5S samt en billigere iPhone, men Apple er ikke længere så »cool« blandt kineserne, og der er i forvejen hed kamp blandt de billigere telefoner, som kan mere og mere og dermed nærmer sig de dyrere modeller, hvad angår funktioner.

Kina – med Hongkong og Taiwan – er Apples næststørste marked efter USA og udgjorde 13 procent af omsætningen i andet kvartal. Men salget ligger 14 procent under niveauet for et år siden og hele 43 procent under sidste års omsætning trods en lille fremgang i iPhone-salget i foråret, så Apple sætter sin lid til at få en aftale i stand med China Mobile om at få iPhone på hylderne. Forhandlingerne har dog stået på siden 2009, og der er stadig ikke enighed om pris, tilskud og overskudsdeling.

Apples tilbagegang rammer også de rigtigt mange, der producerer ekstraudstyr til iPhone-telefonerne, og det giver ifølge nyhedsbureauet Bloomberg større opmærksomhed til Android-tavle-PCer og -telefoner fra Samsung og de kinesiske mærker.

»Markedet flytter sig mod Samsung og mærker fra Kina, så vi har udvidet produktsortimentet. Det nedbringer risikoen for os. At fokusere på Apple er for farligt,« siger Vincent Kwok, administrerende direktør for Magic Kingdom i Guangzhou, der producerer beskyttende hylstre til telefoner og tavle-PCer.

Billigere »indmad«

Også styrkepositionen for Apples iPad ændrer sig. For et år siden var markedsandelen i Kina på 49 procent. Nu er den på 28 procent, mens Samsung er gået frem fra seks til 11 procent. Målt i styksalg er iPad-salget dog gået frem, fra 1,15 millioner for et år siden til nu 1,48 millioner iPad i Kina i andet kvartal. Samsung nåede 571.000 af sine Android-baserede tavle-PCer mod 133.000 i andet kvartal 2012, viser tal fra analysehuset IDC. På verdensplan har iPad nu en markedsandel på 32,4 procent mod 60,3 procent for et år siden. De store konkurrenter er netop Samsung, Lenovo samt taiwanske Asus og Acer, og faldende priser på den teknologiske indmad bidrager til den skærpede konkurrence. Således kostede selve skærmen 7,5 procent mindre i første kvartal, end den gjorde lige før årsskiftet.

Samtidig er Lenovo, der netop har slået amerikanske Hewlett-Packard (HP) som verdens største PC-producent, nu i gang med at bygge sin egen kæde af butikker op i Kina efter samme mønster, som Apple med succes har gjort det gennem mange år. Syv flagskibsforretninger er der planer om inden for tre år. De to har slået dørene op allerede. Apple har over 400 egne butikker verden over.

I Danmark bliver der solgt over dobbelt så mange mobiltelefoner med styresystemet Android som iPhone-telefoner fra Apple. I januar-juni blev der ifølge IDC solgt 861.000 Android-telefoner og 407.700 iPhone-telefoner, og Samsung er danskernes foretrukne mobilmærke med 130.000 solgte telefoner i første halvår.

Fire af fem – eller 79,3 procent – af samtlige leverede smartphonetelefoner på verdensplan var i andet kvartal Android-telefoner, mens 13,2 procent var iPhone-telefoner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen