Berlingske Business

Billige bærbare udfordrer netbooks

Billige bærbare udfordrer netbooks - 1
Foto:

Hvorfor købe en netbook, når du kan få en almindelig bærbar computer til samme pris?

De små netbooks har haft en enorm succes i de seneste år. En del af forklaringen kan være, at computerne ikke fylder og vejer ret meget, men den største faktor er nok prisen. En netbook koster typisk 2-3.000 kroner, mens en almindelig bærbar computer nemt kan koste det dobbelte eller mere.

Men der er tegn på, at prisen for notebooks og netbooks begynder at nærmere sig hinanden. I USA sælger Best-Buy nu en Acer laptop for 279 dollar eller omkring 1.500 kr.

For den pris får man en bærbar computer med 15,6-tommers skærm, Athlon-processor, 2 GB DDR2-hukommelse, 160 GB harddisk, WLAN, Ethernet og Windows Vista.

Det er ikke verdens hurtigste bærbare – men den er lysår foran den typiske netbook med 10-tommers skærm, Atom-processor og 1 GB RAM. Og prisen er stort set den samme.

I Danmark koster de billigste bærbare i skrivende stund lidt under 4.000 kr., men man kan være heldig at finde en maskine på tilbud til en lavere pris. De billige bærbare kan lægge pres på netbook-segmentet, og resultatet kan blive en sammensmeltning af segmenterne.

I forvejen er der en tendens til, at netbooks får større skærme på f.eks. 12 tommer, men mange købere har været skuffede, fordi den store skærm får dem til at forvente en kraftigere computer end det, netbooken kan levere. Det har bl.a. fået Dell til at stoppe salget af netbooks med store skærme.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen