Berlingske Business
09:50Tyskland: PMI lidt højere end ventet

Bilgigant advarer mod datajagt

16BUSdigital-ces.jpg
BMW advarer mod alle dem, der står på spring for at få fingre i data fra digitaliserede biler. Touch-skærmen på billedet sidder i en ny Golf-model fra VW, der i sidste uge blev vist på den internationale elektronikmesse i Las Vegas. Foto: Andrej Sokolow

Smarte biler med internetforbindelse er det store, nye teknologiområde, men nu slår BMW bremsen i over for de mange, der vil have fingrene i de data, bilen kan levere.

Teknologigiganterne og annoncørerne står i kø for at få fingrene i de data, som samles sammen hos bilproducenterne, der er ved at få koblet bilerne på Internet.

Derfor slår den tyske bilproducent BMW nu alarm.

»Der er masser af mennesker derude, som siger: »Giv os alle de data, I har. Så kan vi fortælle jer, hvad vi kan gøre med dem«. Og vi siger: »Nej, tak«,« siger Ian Robertson, BMWs direktør for salg og marketing, til den britiske finansavis Financial Times.

hardware

Omkring to tredjedele af alle nye biler har i dag sensorer og kommunikationssystemer, som kan sende og modtage data, så bilproducenterne kan blive klogere på, hvordan bilen bruges. Forsikringsselskaber og annoncører står i kø for at få del i denne større viden om kunderne. I dag er hver eneste BMW fra fabrikken udstyret med trådløs netforbindelse, som kunne indsamle oplysninger med stedsangivelse, hastighed, acceleration og passagerer i bilen. Men BMW har indbygget en brandmur eller firewall, så vigtige data om bilens brug beskyttes. Sensorerne kan også via passagerens vægt måle, om der er børn i bilen, af hensyn til bilens airbags.

Ingen vælger side

Både Google og Apple har styresystemer klar indrettet til biler og arbejder ihærdigt på at blive bilproducenternes foretrukne for at kunne bidrage til sikrere kørsel og smartere biler. Men bilproducenterne selv er bange for at binde sig til én leverandør og vil også selv have indflydelse på udviklingen, hvor ingen endnu kender fremtidens brugermønstre, når bilen kan mere selv, og man dermed får mere tid til andre ting.

Fords topchef, Mark Fields, forklarede i sidste uge på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), i Las Vegas i USA, at Ford først og fremmest vil have bilen koblet på nettet, så applikationer kan komme til som bygge-klodser og nå ud til flest muligt. Daimler, som står bag Mercedes-Benz, arbejder der-imod med dyrere biler, som selv kører, mens passagererne med håndbevægelser kan slå restauranter op eller modtage invitationer fra venner i nærheden.

»Fremtidens bil er en smartphone på hjul,« som Daimler-topchef Dieter Zetsche udtrykker det over for britiske BBC.

pix-Biler

Omkring ti procent af alle biler er i dag koblet på internettet, men vil ifølge konsulentfirmaet Machina Research runde 90 procent i 2020.

»Der foregår en stor kamp mellem teknologigiganterne og bilproducenterne lige nu. Spørgsmålet er, om man om fem år vil gå til sin forhandler og kunne vælge mellem en Apple-brugerflade, en Android-brugerflade eller en traditionel bilproducents brugerflade,« siger Bryan Reimer, forsker på Massachusetts Institute of Technology (MIT), til BBC.

Selvkørende biler på vej

Googles direktør for selvkørende biler, Chris Urmson, sagde onsdag på den årlige bilmesse i Detroit i USA, at internetgiganten har indledt forhandlinger med de fleste af de store bilproducenter om at få selvkørende biler på markedet i 2020. Det er blandt andet USAs største bilproducent General Motors, Ford, Toyota, Daimler og Volkswagen.

pix-Android Auto

Google har endnu ikke besluttet, om selskabet vil bygge sine egne selvkørende biler eller levere systemer og software til de etablerede producenter. Prototyperne af de selvkørende biler, som kan køre, bremse og parkere uden menneskelig indgriben, er produceret i Detroit hos Roush. Tesla Motors topchef, Elon Musk, som i sin tid var medstifter af netbetalingstjenesten PayPal, sagde tidligere på ugen, at mangel på opdateret lovgivning kan forsinke selvkørende biler på landevejene til 2022 eller 2023.

Analysefirmaet IHS Automotive anslår, at teknologi til selvkørende biler til sikre Google over 31 milliarder dollar i omsætning i 2040.

07BUSDigitalisbred.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen