Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Betalingsproblemer bremser e-handel

IT-forhandleren Computer Acces, Broager, har de seneste tre år drevet e-handel, men overvejer at stoppe denne handel over for

private kunder p.g.a. for dyre og besværlige betalingsmetoder.


Computer Acces er ikke alene med dette synspunkt. Danske

virksomheder som i 2001 har gennemført salg via internet angiver, at den største barriere for internetsalg er usikkerhed

ved betalingsformidling, viser nye tal fra Danmarks Statistik..


- Det koster os 34 kr. pr. ordre, hvis forbrugerne vil betale

med dankort, og det er alt for meget, hvis man skal sælge til private, siger Boris Henriksen, direktør i Computer Access.




Omsætningen i netbutikken er på cirka 35.000 kr. om måneden og stærkt stigende.

Fordyrende led

De

høje udgifter pr. ordre er et resultatet af flere fordyrende led i betalingskæden. Eksempelvis sker håndtering

af betalingen ikke gennem PBS, men gennem et af de softwarehuse, som agerer betalingsgateway.


Dette gør det dyrt med

høje årlige udgifter til både betalingsgateway og PBS. Dernæst er der løbende månedsvise gebyrer,

foruden et PBS-gebyr ved hver betaling i form af Kr 1,95 og en promille af salget.


Alternativ til dankort er betaling pr. efterkrav,

og Computer Access har regnet sig frem til, at denne løsning er billigere end betaling med dankort via internet. Det koster

70 kr. at sende en pakke pr. efterkrav.


Til sammenligning koster det i rene fragomkostninger 40-45 kr. at sende en pakke. Udgifterne

til selve betalingsdelen er derfor mindre end de 34 kr. som ved dankort-betaling.


Udover de store udgifter til betalingen er

Computer Access irriteret over, at der er store udgifter ved at tage varer retur fra kunderne.


- Vore erfaringer er desværre,

at antallet af kunder, der enten ikke afhenter deres varer eller afbestiller undervejs, underminerer overskuddet i en sådan

grad at det er uinteressant. Gennem Post Danmark kan efterkrav sendes på op til kr. 5.000,- , herefter skal man bede kunderne

om at overføre pengene først. Der mangler også en mulighed for at kontrollere, at kunden er den, han udgiver sig

for at være. Dette betyder i praksis, at man bør kontakte kunden inden en egentlig ordre placeres, siger Boris Henriksen.


Han

vurderer, at cirka hver femte pakke til en privat kunde ikke bliver afhentet eller sendes retur.


Han mener, at denne problemstilling

er central, når virksomhederne skal vurdere om det kan betale sig at sælge til private over internet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen