Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Betalende musikelskere suges til Spotify

pix-Spotify-musik
Spotify er ikke alene verdens største musikstreamingtjeneste - den samler også næsten halvdelen af alle betalende abonnenter i hele verden. Arkivfoto: Jonathan Nackstrand, AFP/Scanpix Foto:

Den svenske streamingtjeneste sidder på knap halvdelen af alle betalende lyttere i verden.

Næsten halvdelen af alle i verden, der streamer musik over internetforbindelsen og vel at mærke betaler for det, er kunder hos den svenske gigant Spotify.

I alt betaler 67,5 millioner for at få adgang til alle musikhylder og slippe for reklamerne, skriver Dagens Industri på baggrund af nye tal fra Midia Research.

Den svenske streamingtjeneste Spotify, som er verdens største, har alene 30 millioner betalende brugere, oplyste topchef og medstifter Daniel Ek forleden. Dermed sidder Spotify på 44 procent af det samlede streamingmarked med god og solid afstand til nærmeste spiller, nemlig iPhone- og iPad-producenten Apple, hvis Apple Music i februar rundede 11 millioner betalende kunder. Apple Music blev startet i juni 2015, hvor Spotify har været på banen i forskellige udviklingstrin, siden Daniel Ek og Martin Lorentzon grundlagde tjenesten i 2006.

US-ENTERTAINMENT-SWEDEN-MUSIC-INTERNET-SPOTIFY

Faste abonnenter giver mest

Ifølge Midia Research kommer 69 procent af streamingtjenesternes indtægter - i 2015 gjort op til 4,5 milliarder dollars eller 29,3 milliarder kroner - fra netop de faste abonnenter. Mange musiktjenester tilbyder også, at man kan lytte gratis med, hvis man vil affinde sig med at få serveret reklamer undervejs i lytningen. Ønsker man at slippe, skal man selv slippe omkring 10 dollars eller 70 kroner om måneden, hvilket mange vælger, fordi de dermed også får adgang til ekstra funktioner, f.eks. at kunne sammensætte og dele spillelister m.m.

De 67,5 millioner betalende musiklyttere i 2015 er 24 millioner flere end i 2014. Der er dog stadig langt op til de næsten 600 millioner, som lytter med gratis. Spotify alene havde for et år siden 55 millioner gratiskunder.

pix-Apple Music

Tidal, der tidligere var kendt som Wimp, indtil rapperen Jay Z købte den, meldte for nylig, at den har tre millioner betalende brugere.

Digitalt musiksalg nu størst i verden

2015 blev i øvrigt det første år, hvor salget af digital musik overhalede salget på fysiske skiver på verdensplan, meddelte pladebranchens organisation IFPI mandag. Det digitale musiksalg udgjorde 45 procent af de samlede indtægter mod det fysiske salgs 39 procent, og i alt blev der solgt for 13,1 milliarder euro svarende til 97,5 milliarder kroner, hvilket er 3,2 procent mere end i 2014.

pix-Daniel EK

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen