Berlingske Business

Bestikkelsessag: Atea-boss turde ikke aflyse Dubai-tur

c
Topchefen for Atea Danmark, Morten Felding, blev torsdag ført som det første vidne i den langstrakte retssag om bestikkelse. Kort efter klokken 9 tog han plads i vidneskranken midt i lokalet, hvor op mod 40 personer lyttede med. Foto:

Atea-bossen Morten Felding, blev torsdag afhørt i sagen om Ateas bestikkelse af ansatte i Region Sjælland.

Topchefen for Atea Danmark, Morten Felding, blev torsdag ført som det første vidne i den langstrakte retssag om bestikkelse. Kort efter klokken 9 tog han plads i vidneskranken midt i lokalet, hvor op mod 40 personer lyttede med.

En ekstravagant rejse til Dubai i november 2014, der løb op i 80.000 kr. pr. deltager, var blandt de centrale emner i afhøringen af Morten Felding, hvor anklager og forsvarer på skift stillede ham spørgsmål.

Morten Felding måtte blandt andet forklare, hvorfor han sagde ja til en rejse, som han umiddelbart fandt påfaldende, fordi to fratrådte Atea-direktører, Claus Hougesen og Peter Trans, skulle med på en rejse med Ateas vigtigste kunde, Region Sjælland.

business

Morten Felding sagde i retten, at han var bange for at miste Region Sjælland som kunde, hvis han aflyste turen. Han hørte om Dubai-turen kort efter sin tiltræden som ny administrerende direktør i maj 2014, og havde fået at vide, at regionens IT-chef, René Clausen, ville blive sur, hvis turen blev aflyst.

Han fortalte, at han selv overvejede at tage med på turen, fordi han syntes det gav mere mening, at han som ny direktør deltog i en rejse med så vigtig en kunde, end at det var to tidligere Atea-direktører, som skulle med.

»Men jeg fik at vide, at Rene Clausen var en meget bestemt herre, som man ikke skulle gå op imod, og at hans ønske var, at der ikke skulle andre med,« siger Morten Felding.

På Dubai-turen deltog også daværende salgsdirektør i Atea, Carsten Ritzau, og daværende IT-direktør i Rigspolitiet, Michael Steen Hansen. De fem deltagere i rejsen er alle tiltalt for at have modtaget eller givet bestikkelse.

Morten Felding tillagde i det hele taget René Clausen meget vigtig betydning i Region Sjælland i forhold til Atea. Ifølge Morten Felding havde han også afgørende indflydelse på regionens indkøb. Hans forklaringer om René Clausens nøglerolle i regionen, gav anledning til lavmælte udbrud og hvisken blandt tilhørerne, efter alt at dømme ægtefæller og familie, som trofast følger sagen.

09BUSPix1-Morten-Felding-17.jpg

Den hemmelige konto 2840 var også central i dagens afhøring af Morten Felding. Også den konto hørte Morten Felding om kort efter sin tiltræden som topchef for Atea Danmark.

Han fik at vide, at regionen på kontoen optjente 1,5 pct. af den omsætning, Atea havde med regionen. Pengene brugte regionen på indkøb af IT-udstyr og konsulenttimer hos Atea, men den blev også brugt til gode middage og rejser.

Morten Felding fik forklaret, at det for regionens IT-chef, René Clausen, var en måde at komme uden om de mere beskedne bespisnings- og rejseregler i regionen.

»Per Juul (daværende salgschef i Atea Danmark og blandt de tiltalte, red.) fortalte mig, at René Clausen var meget glad for dyr rødvin og gerne ville flyve business class, hvilket ikke var muligt i Region Sjælland, så derfor foregik det ad en anden vej,« sagde Morten Felding.

Morten Felding forklarede i retten, at han ville have lukket konto 2840, fordi han ville stoppe ulovligheder, som Atea indirekte var medvirkende til.

»Der foregik ting, som ikke var lovligt for offentligt ansatte, og det ville Atea ikke være med til,« sagde Morten Felding.

1

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen