Berlingske Business
10:01Energistyrelsen har godkendt en genopbygning af Tyra-feltet 

Beskedtjeneste bryder princip: Nu vil WhatsApp tjene penge på dig

pix-WhatsApp
WhatsApp er en krypteret beskedtjeneste, der virker på alle typer af smartphonetelefoner. Den bruger internetforbindelsen, så man kan sende tekstbeskeder, dokumenter, billeder, filmklip, lydbeskeder og sin lokation til andre ved at bruge de almindelige mobilnumre. Arkivfoto: Marcelo Sayao, EPA/Scanpix Foto:

Facebook betalte 22 milliarder dollars for appen, og nu skal en milliard brugeres oplysninger deles med Facebook, så virksomheder kan målrette deres reklamer.

Nu skal Facebook tjene penge på sit køb af den gratis beskedtjeneste WhatsApp. Det betyder, at brugerbetingelserne ændres, så WhatsApp vil begynde at dele folks mobilnumre med Facebook, der derefter kan indsamle data fra de lidt over en milliard brugere og lade virksomheder og organisationer sende beskeder til dem.

Facebook betalte i 2014 hele 22 milliarder dollars for WhatsApp. Dengang lovede WhatsApps stifter, Jan Koum, at beskytte brugernes data og understregede, at Facebooks køb ikke vil påvirke brugerbetingelserne og privatlivets fred. Det ændres nu, og det er første gang, at WhatsApp deler data med sin nye ejer, der er berygtet for at suge personlige oplysninger ud af sine brugere.

WhatsApp er en krypteret beskedtjeneste, der virker på alle typer af smartphonetelefoner. Den bruger internetforbindelsen, så man kan sende tekstbeskeder, dokumenter, billeder, filmklip, lydbeskeder og sin lokation til andre ved at bruge de almindelige mobilnumre.

Telefonnummeret går videre

Ændringerne betyder ifølge den britiske finansavis Financial Times, at Facebooks egen app får adgang til at bruge det telefonnummer, som WhatsApp-brugeren har oplyst, så annoncører kan målrette annoncer. Telefonnummeret lægges ind i en database, der anonymt sammenholdes med virksomheders egne kundelister, så der kan sendes annoncebudskaber ud. Facebook vil også kunne bruge telefonnummeret til at foreslå nye venner og til at spore, om nogen har både Facebooks og WhatsApps app på deres mobiltelefon.

Banker vil dermed kunne sende advarsler om svindel, og flyselskaber vil kunne informere om forsinkelser. WhatsApp lover dog, at der ikke vil komme såkaldte bannerannoncer i beskederne, og at den væg-til-væg-kryptering af hele kommunikationen mellem brugere af WhatsApp, som blev indført i april i år, betyder, at ingen udefra har adgang til at se indholdet af de bskeder, som folk sender til hinanden, ligesom WhatsApp ikke løbende gemmer de såkaldte metadata, altså oplysninger om, hvem der kontakter hvem.

»Dine krypterede beskeder forbliver private, og ingen andre kan læse dem. Hverken WhatsApp, Facebook eller nogen som helst andre. Vi vil ikke sende eller dele dit WhatsApp-nummer med andre, herunder på Facebook, og vi vil stadig ikke sælge, dele eller give dit telefonnummer til annoncører,« siger WhatsApp i et forsøg på at berolige sine brugere.

Man kan sige fra

Man vil ifølge WhatsApp også kunne vælge ikke at dele sine kontooplysninger med Facebook. Hvilke oplysninger, som WhatsApp i alt vil dele med Facebook, er ikke blevet oplyst, men telefonens styresystem, skærmopløsning, teleselskab, telefonmodellen, og hvor ofte man bruger appen vil ud over telefonnummeret i alle tilfælde gå videre.

WhatsApp er særligt populær i udviklingslande, hvor mange virksomheder allerede bruger den i kommunikationen med deres kunder.

WhatsApp overvejede tidligere at tage et symbolsk beløb på en dollars for at bruge appen og dermed tjene penge men valgte tidligere i år at gå bort fra tanken igen.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen