Berlingske Business
15:34Amerikanske markeder åbner med små plusser

Bekymring for voksende TDC

TDC's overskud voldsomt barberet i tredje kvartal
Arkivfoto: Telegiganten vil fra 2018 sælge YouSee- og erhvervs- produkter til kunder på energiselskabet Eniigs fibernet. Men frygten for, at det gamle monopol bliver endnu større, breder sig. Foto:

Telegiganten vil fra 2018 sælge YouSee- og erhvervs- produkter til kunder på energiselskabet Eniigs fibernet. Men frygten for, at det gamle monopol bliver endnu større, breder sig.

Danmarks største telekoncern er med konkurrencekortet i hånden ved at udvide sit spillefelt betydeligt, samtidig med at den køber konkurrenter op, inden de når at blive så store, at konkurrencemyndighederne skal sige god for opkøbene.

TDC indgik tirsdag aftale om fra 2018 at rykke ind på det nord- og midtjyske energiselskab Eniigs fibernet og sælge YouSee- og TDC Erhverv-produkter til de foreløbig 105.000 fiberkunder dér.

»Det er et rigtigt godt træk af TDC, som får adgang til en ny kundebase på hurtigt fibernet. TDC har mange kommercielt stærke produkter og vil kunne vinde mange af de nye kunder, fordi de øvrige udbydere kan have svært ved at matche TDCs produkter. Det vil næppe bremse udfordringerne for YouSee, hvis egne kunder udviser meget stor lyst til at forlade butikken, men det vil agere modvægt,« siger Morten Imsgard, senioranalytiker hos Sydbank med tæt fokus på telebranchen.

pix-TDC-Eniig

Han forventer at se flere TDC-aftaler med de tidligere dødsfjender i energisektoren, som i over ti år har brugt milliarder af kroner på at lægge fiberkabler i jorden for at konkurrere mod TDCs monopol.

»TDC forsøger at rykke, hvor koncernen selv har den dårligste dækning. Jeg er i tvivl om, hvordan konkurrencemyndighederne vil betragte aftalen. Selv om TDC bliver mere dominerende end i dag, skaber aftalen faktisk mere konkurrence til glæde for kunderne, altså væk fra monopolstatus i de områder, og samtidig er TDC tvunget til at åbne sine egne net for konkurrenterne,« siger Morten Imsgard.

Også Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, ser både positive og truende perspektiver.

Telenor

»Det er positivt for forbrugerne, at de får et valg mellem flere indholdsudbydere på deres højhastighedslinie – det skal alle forbrugere have. Men hvis det yderligere cementerer den markedsmagt, som YouSee/TDC har, kan det være problematisk. I hvert fald må det hæve kravene til en velfungerende adgang for YouSees konkurrenter på YouSees eget kabelnet,« siger han.

TDC har på på et år mistet 70.000 TV-kunder og 22.000 inter- netkunder. Alene det seneste halve års TV-kundetab har kostet TDC 30 millioner kroner i mindre overskud, viser seneste regnskab. Samtidig kæmper TDC mod strømmen, hvor stadig flere klarer sig med den lille – og billigste – TV-pakke, nemlig nu 34,6 procent af TDCs 1,3 millioner TV-kunder, mens kun 32,3 procent har den for TDC altafgørende TV-boks, som gør det muligt for telegiganten at sælge ekstra tjenester til TV-skærmen.

pix-Plenti-TDC

TDCs aftale med Eniig vil give Danmarks fjerdestørste TV-udbyder og tredjestørste internetudbyder, Waoo, som ejes af en række energiselskaber, konkurrence.

»Selvfølgelig er konsekvensen, at vi får konkurrence og ikke er de eneste, men vi konkurrerer med YouSee, og vi ændrer ikke vores forventninger til 2018 og 2019 på denne baggrund. Vi tror stadig, at vi er de stærkeste gennem vores TV-pakkeløsninger, installationshjælp til trådløst net, sikkerhedspakke m.m. Desuden går vi ind på andre fibernet, først TDCs i Nordsjælland, men også øvrige steder, hvor fiber er tilgængelig, heriblandt hos Stofa (ejet af Sydenergi/SE, red.), som nu også åbner,« siger Jørgen Stensgaard, administrerende direktør for Waoo.

21IND20170814-145156-3-1549.jpg

Trusler om tvangsåbning af net

TDC er i kraft af sin størrelse blevet pålagt at åbne for både fastnet, kabel-TV-net og fibernet, så konkurrenter kan leje sig ind, og myndighederne kontrollerer priserne. Politiske trusler om tvangsåbning har fået energiselskaberne til at melde, at de alle vil åbne deres net.

Waoo indgik tirsdag aftale om at få alle Viasats kanaler og streamingtilbud med i sine TV-pakker, og Jørgen Stensgaard forventer i år at føje 10.000-15.000 nye TV-kunder til de 145.000 eksisterende. Omvendt sagde Stofas administrerende direktør, Ole Fruekilde, tirsdag på en konference om fremtidens bredbånd, at Stofa har »et årligt omsætningsfald på omtrent ti procent« og oplever »et markant fald i antallet af TV-kunder, ligesom vi også i 2018 kigger mod et ret markant fald af TV-kunder«.

TDC, som presses på omsætning og overskud, har i flere år købt op, senest mobiludfordreren Plenti, hver gang inden omsætningen i selskaberne nåede den magiske grænse, som kræver konkurrencemyndighedernes godkendelse.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen