Berlingske Business

Bank vil lade kunderne bruge stemmen som adgangskode

nemid
Overskrift
ING bliver den første bank i Holland til introducere teknologien, men ikke den første i Europa. Foto:
NETHERLANDS-BANKING-INSURANCE-COMPANY-CUTS-ING
Overskrift
ING bliver den første bank i Holland til introducere teknologien, men ikke den første i Europa. Foto:

ING bliver den første bank i Holland til introducere teknologien, men ikke den første i Europa.

Netbanker er for mange mennesker et besvær med adskillige adgangskoder og ekstra papir-kodekort. Sådan er det i hvert fald i Danmark. Men i Holland, England, Slovakiet, Tyrkiet og USA er det muligt at få adgang til sin bankkonto gennem stemmegenkendelse. Det skriver Engadget ifølge Version2.

Det biometriske stemme-genkendelsessystem er udviklet af den amerikanske virksomhed Nuance. Teknologien blev annonceret i 2012 under navnet ’Nina’ og er efterhånden blevet udbredt i mange afskygninger. Det er samme produkt som ligger bag iPhones stemmestyrede assistent Siri og Samsungs SmartTV assistent.

pix-Ecobee3

En britisk virksomhed ved navn VoiceVault annoncerede sine ideer om stemmegenkendelse til bankoverførsler tilbage i 2007, som de forventede ville være klar i løbet af det efterfølgende år. Det er dog først inden for de seneste få år, at teknologien har fået fodfæste.

ING har over 100.000 kunder i Holland, som nu kan smide deres nøglekort i skraldespanden og samtidig forvente et højere niveau af sikkerhed. Nina-teknologien er ikke sårbar over for brute force angreb, og forfejlede adgangsforsøg bliver optaget og analyseret for at forbedre sikkerheden.

Nuance lover, at deres system er testet til at have under 2 pct. falske negativer og under 1 pct. falske positiver, hvor en fremmed person får adgang til kontoen.

Banken tilbyder nu tjenesten for iOS og Android brugere. For iOS brugere vil det samtidig også blive muligt at bruge fingeraftryk som alternativ adgangskode.

Pix-mobilpaykvitteringer

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen