Berlingske Business

Ballmer-exit giver aktionærerne 115 mia. kr.

pix-ballmer2
Microsoft-topchefen Steve Ballmer stopper inden for et år. Foto:

Gevaldigt kurshop for Microsoft-aktien efter meddelelsen om chefskifte. Og hovedpersonen står selv til at spinde guld på udviklingen.

Nyheden om pensioneringen af Microsofts topchef Steve Ballmers har udløst et kurshop af de helt store på børsen i USA og aktionærerne i selskabet kan kl. 16.30 fredag - efter en times handel i USA - notere sig en gevinst på 115 mia. kr. i forhold til torsdag.

Efter at Microsoft annoncerede, at selskabet inden for et år vil få ny topchef, er aktien tordnet i vejret. Kl. 16.30 fredag koster den koster den knap 35 dollar - små 8 pct. mere end torsdag. Det nye niveau er dog ikke højere, end aktie lå i midten af juli i år.

Også Steve Ballmer selv kan glæde sig over kursstigningen, da han selv ejer godt 333 mio. aktier og spåledes har tjent godt 832 mio. dollar eller 4,7 mia. kr.

»Microsoft har de seneste år kæmpet med at tilpasse sig det nye teknologimarked, hvor mobile enheder og tilhørende apps spiller en stadig større rolle. Selskabets Windows-styresystem har bl.a. haft svært ved at konkurrere med Apples iOS og Googles Android,« skriver chefaktiestrateg i Nordea Michael Borre i en kommentar.

Han forklarer den voldsomme kursreaktion med, »at investorerne ikke har haft den store tillid til, at han var manden, der kunne få selskabet tilbage til toppen«.

Ballmers store problem har været, at han ikke formåede at få succes på de nye vækstplatforme inden for it-industrien.

Ballmer overtog roret i Microsoft i januar 2000 efter Bill Gates. Et tidspunkt, som næsten var det værst tænkelige, i betragtning af at it-boblen brast få måneder senere. På trods af dette har Ballmer formået at øge Microsofts overskud per aktie med 15 pct. om året siden han blev koncerndirektør.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen