Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Australien undersøger Googles og Facebooks indflydelse

pix-Høring
Internetgiganterne Twitter, Facebook og Google er allerede under luppen i bl.a. USA, hvor deres indflydelse i forbindelse med sidste års præsidentvalgkamp granskes. Her sværger Twitters juridiske direktør Sean Edgett (til venstre), Facebooks ditto Colin Stretch (i midten) og Googles Kent Walker (til højre), at de vil tale sandt foran efterretningskomitéen under Repræsentanternes Hus i sidste måned. Arkivfoto: Aaron P. Bernstein, Reuters/Scanpix Foto:

Konkurrencemyndighederne ser på, om internetgiganterne skader nyhedsformidlingen.

De australske konkurrencemyndigheder kaster sig nu også over de amerikanske internetgiganter Google og Facebook for at undersøge, om de skader forbrugerne, medier og andre indholdsleverandører samt annoncører.

Det er internetgiganternes indflydelse på især mediebranchen, som nu kommer under luppen. De trykte aviser har i flere år været under pres. Annonceindtægterne er faldet i takt med, at stadig flere bruger pengene på annoncering på nettet. Her sidder Google og Facebook solidt på markederne i kraft af deres størrelse, fordi de gratis tjenester trækker milliarder af brugere med.

Påvirkning af nyhedsvalget skal undersøges

Det er den australske regering, som har bedt konkurrencemyndighederne om at undersøge markedsforholdene som led i en bredere plan for at reformere medielovgivningen i landet. De faldende indtægter hos medierne vækker bekymring for, hvordan journalistikken og kvaliteten af nyhedsdækningen vil udvikle sig fremover.

»Sådan som mediesektoren udvikler sig, er der voksende bekymringer for, at digitale platforme påvirker de traditionelle mediers mulighed for at betale for udvikling af indhold,« siger Rod Sims, der sidder i spidsen for den australske konkurrence- og forbrugerkommission, ACCC.

Konkurrencemyndighederne kan afkræve virksomhederne oplysninger og holde høringer for at få sagerne belyst. Der skal aflægges endelig rapport om senest 18 måneder.

ACCC vil ifølge Rod Sims kaste et grundigt blik på, hvordan de digitale platforme påvirker »valget og kvaliteten af de nyheder og det indhold, som australske journalister producerer«.

pix-Mobildata

Skattestramninger er mulig metode

En ikke navngivet talsmand for Google siger til nyhedsbureauet Reuters, at »vi ser frem til at indgå i dette relevante arbejde«. En ikke navngivet talskvinde fra Facebook siger til TV-stationen CNN, at Facebook imødeser »en grundig kortlægning af det australske mediemarked«. Talskvinden pointerer, at Facebook tager sin »rolle i mediernes økosystem meget alvorligt og investerer betydeligt i produkter, som understøtter udgiverne«.

De australske politikere har tidligere i år lempet lovgivningen, således at de store spillere har fået friere spillerum til at kunne konkurrere mod onlinegiganterne.

De australske myndigheder har i forvejen kik på internetgiganternes skattebetalinger, sådan som disse også er kommet under lup i resten af verden med EU i front. De internationale koncerner beskyldes for at flytte rundt på deres indtægter, så de først beskattes i lande, hvor skattetrykket er lavt, og som typisk er, hvor det regionale hovedkontor er lagt. EU ønsker, at der skal afregnes skat i det land, hvor pengene er tjent, for at få lukket smuthullerne.

pix-Mobilmast

Russisk indflydelse granskes

Google og Facebook er flere steder i verden i vælten for deres store indflydelse på nyhedsformidlingen, senest i sagen om den mulige, russiske påvirkning af det amerikanske præsidentvalg for et år siden. Her skulle russiskbetalte annoncer støtte valget af Donald Trump.

I Storbritannien undersøges det også, om Facebook-konti med russiske forbindelser kan have påvirket sidste års afstemning om britisk udmeldelse af EU, Brexit, og parlamentsvalget i juni i år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen