Berlingske Business

Australien lægger multinationales skattetal frem

pix-Australien
En lang række internationale virksomheder betaler overhovedet ingen skat i Australien, viser netop offentliggjorte skattelister. Arkivfoto: Peter Parks, AFP/Scanpix Foto:

Flere end en tredjedel af de udenlandske selskaber betaler slet ikke skat, selv om de tjener milliardbeløb i landet.

I hundredvis af internationale selskaber, heriblandt Google og Apple, betaler ingen eller næsten ingen skat, viser de skattetal, som de australske skattemyndigheder helt usædvanligt valgte at offentliggøre torsdag morgen.

De omkring 1.500 især udenlandsk ejede selskaber omsatte alle for mindst 100 millioner australske dollars i 2014, men flere end en tredjedel betalte overhovedet ingen skat. Blandt dem er det amerikanske oliefirma Halliburton, den amerikanske hotelkæde Hilton, den amerikanske flyproducent Boeing, den britiske ditto BAE Systems, ølproducenten SABMiller, den japanske bilproducent Honda og den amerikanske bilproducent Ford, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Den amerikanske iPhone- og iPad-producent Apple betalte 74 millioner australske dollars i skat af en skattepligtig indkomst på 247 millioner, hvilket svarer til skattetaksterne på 30 procent. Men Apple solgte for i alt 6,1 milliarder dollars i Australien i 2014. Tilsvarende har internetgiganten Google betalt 9 millioner dollars i skat af den 91 millioner skattepligtige indkomst, men Google solgte for i alt 357 millioner dollars.

Skattedirektør: Vi går aggressivt til værks

Flere af de selskaber, som intet har betalt i skat, siger, at det skyldes underskud. SABMiller betalte ingenting trods en omsætning på i alt to milliarder dollars.

Offentliggørelsen af skattetallerne kommer, netop som de australske politikere diskuterer besparelser på næste års budget.

Den australske skattedirektør, Chris Jordan, kritiserer de udenlandsk ejede selskaber for at være »overdrevent aggressive i den måde, som de strukturerer deres operationer på«.

»Vi vil fortsætte med at udfordre de mere aggressive ordninger for at vise, at vi er bestemte i forsikringen om, at virksomheder ikke skal lege urimeligt på lanten. Hvis de gør det, skal de forvente at blive udfordret,« siger han i en udtalelse.

Skattemyndighederne håber gennem offentliggørelsen at lægge pres på selskaberne, der ikke ønsker et plettet image.

EU har også taget hårdt fat

Også EU har taget fat om udenlandske selskabers skattebetaling. Konkurrencekommissær Margrethe Vestager beordrede i oktober Luxembourg og Holland til at kradse mange millioner euro ind i ekstraskat fra den italienske bilproducent Fiat og den amerikanske kaffekæde Starbucks. Og i sidste uge blev burgerkæden McDonald's så også trukket ind i manegen og spotlyset for en gunstig skatteaftale med Luxembourg.

Apple er også på Margrethe Vestagers bord som den største og mest celebre af sagerne. Den ventes dog først afgjort i begyndelsen af 2016. Apple anklages for at have en lidt for gunstig aftale med Irland, som gerne vil tiltrække europæiske hovedsæder for internationale virksomheder og dermed skabe arbejdspladser i landet.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen