Berlingske Business

Astrid Lindgren og Stieg Larsson solgt

pix-David Lagercrantz
Manden bag fjerde bind om Lisbeth Salander og - til næste år - det femte i »Millenniumsagaen«, David Lagercrantz, er sammen med Astrid Lindgren blandt de forfattere, hvis bøger udgives på forlaget Nordstedts, som lydbogstjenesten Storytel nu har købt. Arkivfoto: Jonathan Nackstrand, AFP/Scanpix Foto:

Lydbogstjenesten Storytel, der for nylig købte danske Mofibo, overtager nu blandt andet Astrid Lindgrens og Stieg Larssons forlag.

Lydbogstjenesten Storytel, som for nylig købte danske Mofibo, er den nye ejer af et af Sveriges ældste bogforlag, Norstedts, og får dermed adgang til en række af de berømteste, svenske forfattere.

Storytel betaler 152 millioner svenske kroner for Norstedts og overtager samtidig Rabén & Sjögren, som er Pippi Langstrømpes »mor« Astrid Lindgrens forlag, samt Norstedts kort. Det gør handelen til en af de største i bogbranchen nogen sinde, skriver det svenske nyhedsbureau TT.

Storytel, som selv kalder sit »Spotify for bøger«, købte i maj i år den danske e-bogstjeneste Mofibo for 100 millioner danske kroner, og Mofibos stifter og administrerende direktør, den unge IT-millionær Morten Strunge, har nu fået ansvaret for både Danmark og Holland, samtidig med at han skal have eksporteret Storytels succes til andre lande.

En drømmehandel

»Dette er en drømmehandel. Gennem opkøbet fører vi Storytels verdnesledende teknik sammen med Sveriges fremmeste forfatterskab,« siger Storytels administrerende direktør, Jonas Tellander, i en udtalelse.

Norstedts har på sin forfatterliste navne som Stieg Larsson, David Lagercrantz, Jonas Gardell, Torgny Lindgren, P.O. Enquist og flere nobelpristagere. Sælger er Kooperative Förbundet, som igennem tre år har forsøgt at sælge forlaget, der diste år omsatte for 435 millioner svenske kroner og havde et overskud på 37 millioner svenske kroner. Med overtagelsen regner Storytel i år med at omsætte for omkring 900 millioner svenske kroner.

Storytel er stiftet i 2005 og købte sidste år forlaget Massolit.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen