Berlingske Business

Apples talende højttaler forsinket til 2018

pix-HomePod
Apple fremviste 5. juni sin HomePod-højttaler med indbygget talegenkendelsessoftware. Men den når ikke julehandelen. Arkivfoto: Josh Edelsen, AFP/Scanpix Foto:

Apple går glip af julehandelen, fordi HomePod-højttaleren har behov for »en smule mere tid, før den er klar«.

Apples første talende højttaler, HomePod, når ikke at kunne ligge under juletræet noget sted i verden. Faktisk er det uvist, hvornår den overhovedet kommer på markedet.

Den trådløse HomePod-højttaler skal ellers tage kampen op med Amazons tilsvarende Echo-højttalere og Googles Home-højttaler, men nu melder iPhone- og iPad-producenten, at det først bliver »tidligt i 2018«, og det er fortsat kun til hylder i USA, Storbritannien og Australien.

Ingen begrundelse for forsinkelsen

Det er et hårdt slag for Apple at miste julehandelen, som traditionelt er det tidspunkt på året, hvor elektronikproducenter henter langt den største omsætning. Mange har op mod en tredjedel af hele årets salg her, og også Apples salg i oktober-december ligger langt over resten af året.

Nogen begrundelse for forsinkelsen har Apple ikke givet ud over, at der er behov for »en smule mere tid, før den er klar til vores kunder«.

HomePod blev vist frem i juni år, hvor Apple meldte en pris på omkring 2.100 kroner ud. Siden det tidspunkt har Google gjort en ny Home-højttaler klar, og Amazon har tilsvarende en ny model på markedet. Begge giganter befæster dermed deres position på det eksplosivt voksende marked, hvor talegenkendelsessoftware bygges ind i elektronisk udstyr, således at man kan udstikke ordrer til højttaleren om f.eks. at skrue op for musikken, skifte radiokanal eller gå på nettet og skaffe svar på et spørgsmål, som man stiller. Svaret vil derefter blive læst op af talegenkendelsessoftwaren, der hos Amazon hedder Alexa, hos Google Assistant og hos Microsoft Cortana.

Hund eller muffin?

Dansk mangler

Sidstnævnte kendes også fra Windows-verdenen, om end den fortsat ikke virker på dansk. Det er også problemet med Alexa, som ellers er verdens mest udbredte af sin slags. Alexa forstår og taler endnu kun engelsk og tysk. Apples Siri, som skal bygges ind i HomePod-højttaleren, kan faktisk dansk, men fælles for alle talegenkendelsessystemerne - uanset producent og sprog - er, at de langtfra i virkeligheden fungerer lige så godt, som man ser dem demonstreret på en scene.

Talegenkendelsen sker ved, at softwaren over internetforbindelsen, som højttaleren er koblet på derhjemme, sender en lydoptagelse af det sagte af sted til producentens - Apples, Amazons eller Googles - centrale servere. Her »knuses« de optagne ord af såkaldt kunstig intelligens, som forsøger at regne ud, hvad der bliver sagt, og hvad det kræver, at der herefter gøres. Bagefter sendes svaret eller svarkommandoen retur over internetforbindelsen til udstyret, som derefter - med lidt held - reagerer, som man havde forventet af det.

Apples HomePod-højttaler er ligesom konkurrenterne designet til kunne afspille musik på kommando eller udføre simplere opgaver som at tænde for en tidsalarm, skrive ting på den digitale indkøbsliste, oplæse de lokale nyheder eller vejrudsigten.

pix-Pixel Buds

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen