Berlingske Business

Apples særberhandling skaber undren i IT-branchen

APPLE-DISRUPTION/
Interesseorganisationen IT-Branchen, der forventer at alle i branchen har lige vilkår, går nu ind i sagen og lover at kigge forløbet efter i sømmene. Foto:

Torsdag kunne Børsen berette, hvordan den danske stat gennem et fire år langt forløb strakte sig langt for at få IT-giganten Apple til at placere et nyt europæisk datacenter på dansk jord. Historien vækker fredag udtalt undren i IT-branchen, der ser forløbet som en klar særbehandling af den amerikanske gigant.

- Jeg har ikke oplevet samme behandling som Apple har fået. Når jeg læser om den service, som er blevet rullet ud for Apple, forventer jeg, at det er vilkår som loyale danske virksomheder også vil opleve fremover, udtaler Per Kogut, adm. direktør for det børsnoterede IT-selskab NNIT til Børsen.

US-APPLE-QUARTERLY-EARNINGS-BUOYED-BY-STRONG-IPHONE-SALES

For at tiltrække Apple var et af det centrale opgaver for den tværministerielle arbejdsgruppe med kodenavnet Projekt Orkan at arbejde på lovændringer til fordel for Apples model eksempelvis ved at gøre skatter og afgifter mere fleksible for datacentre. Genanvendelse af overskudsvarme var et af de områder, hvor afgifterne blev lettet. Et område hvor danske virksomheder hidtil forgæves havde kæmpet for at nedkæmpe afgiftsmuren.

- Man kan undre sig, over det pludselig kan lade sig gøre, når der kommer en international spiller, og man ikke prioriterer danske virksomheder ligeså højt. Det er ærgerligt, siger adm. direktør i Global Connect, der råder over Danmarks største datacenter, Niels Ziebrandtsen til Børsen.

Interesseorganisationen IT-Branchen, der forventer at alle i branchen har lige vilkår, går nu ind i sagen og lover at kigge forløbet efter i sømmene.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen