Berlingske Business

Apples regnskab står og falder med iPhone-salget

APPLE-CHINA/
Apple tjener langt hovedparten af sit overskud fra iPhone-salget. Foto:

Salget af flagskibsproduktet iPhone bliver det springende punkt, når it-giganten Apple aflægger regnskab for tredje kvartal sent tirsdag aften. Og markedets forventninger er for første gang ikke tårnhøje. Tværtimod.

Analytikerne spår en indtjening per aktie på 1,39 dollar ifølge en rundspørge foretaget af Thomson Reuters. Det kan sammenholdes med en indtjening per aktie på 1,85 dollar i tilsvarende kvartal året før.

»Det er iPhone-salget, der er altafgørende, i og med at Apple tjener langt hovedparten af sit overskud fra iPhone-salg. Spørgsmålet er, hvordan de får det bragt tilbage til vækst. Det er der lav forventning til i markedet,« siger Robert Jakobsen, der er aktieanalytiker i Jyske Bank.

CHINA APPLE IPHONE

»De resterende produkter har ikke kunnet levere ret meget de seneste kvartaler, og slet ikke vækstmæssigt. Derfor er det en meget ensidig historie lige for tiden,« uddyber han med henvisning til blandt andet iPads og Macbooks.

SENESTE IPHONE BLEV FIASKO
Historien om de nuværende iPhone-modeller er langt hen ad vejen dog allerede skrevet. iPhone 6S og 6S Plus havde enorme sko at udfylde, idet de skulle følge op på den forrygende succes, som Apple havde med iPhone 6 og 6 Plus.

»Da 6S'eren blev lanceret, var det med et relativt hårdt sammenligningsgrundlag,« pointerer Robert Jakobsen.

Det lykkedes da heller ikke, blandt andet som følge af aftagende kinesisk efterspørgsel og nye regler for amerikanske mobiloperatører, der fik iPhone-ejere til at beholde deres ældre modeller. Og årets andet kvartal blev første gang, siden Apple introducerede iPhone i 2007, at it-koncernen oplevede tilbagegang.

pokemon

SER FREM MOD IPHONE 7
Afgørende for Apples nærmeste fremtid bliver derfor, om den nye iPhone 7, som Apples traditionen tro ventes at sende på markedet midt i september, kan sætte gang i iPhone-salget igen.

»Det bliver afgørende, om 7'eren har noget, som gør den interessant og spændende, og om den kan føre dem tilbage på vækstsporet,« analyserer Robert Jakobsen.

Rygterne går blandt andet på, at iPhone 7 kommer med en mindre skærm end iPhone 6 sammenholdt med længere batterilevetid. Samtidig forventes den at blive billigere.

US-APPLE-INTRODUCES-NEW-PRODUCTS

Når Apple fremlægger sit regnskab for tredje kvartal, vil markedsaktørerne da også holde øje med, hvilke forventninger it-mastodonten har til det kommende kvartal. Det kan give en indikation af, om der er ved at tegne sig en mere generel tilbagegang for it-supersværvægteren, eller om der bare har været tale om et par bump på vejen.

FALD I OMSÆTNING VENTES
Analytikerkorpset venter en samlet omsætning på 42,2 mia. dollar i kvartalet mod 49,6 mia. dollar i samme periode af 2015, viser et estimat indsamlet af Factset. Omsætningen for iPhone ses falde med 22 pct. til 24,5 mia. dollar ifølge Factsets rundspørge.

Apples administrerende direktør, Tim Cook, har påpeget, at selskabet har formået at øge omsætning inden for sin service-forretning ? trods det faldende iPhone-salg.

I andet kvartal rapporterede Apple, at salget fra blandt andet App Store, iTunes, Apple Care, iCloud og betalingstjenesten Apple Pay steg med 20 pct. til 6 mia. dollar sammenlignet med en omsætning på 5,1 mia. dollar for Mac.

ARM HOLDINGS-M&A/SOFTBANK GROUP

Men serviceomsætningen er formentlig ikke noget, som kan tage fokus fra salgstallene for hardware generelt og iPhone i særdeleshed.

»Det er nok ikke noget, der batter i kassen i sidste ende,« vurderer Robert Jakobsen fra Jyske Bank.

Så markedet skeler ikke kun til lanceringen af iPhone 7 i september i år, men også allerede til næste års ventede udsendelse, iPhone 8.

APPLE-RESULTS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen