Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Apples forsinkede talende højttaler klar i denne uge

pix-HomePod
Sådan så det udd, da Apple i juni 2017 præsenterede sin HomePod-højttaler, som nu endelig kommer i handelen. Spørgsmålet er, hvor stor interessen bliver, da der er rigtigt mange andre muligheder. Arkivfoto: Justin Sullivan, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Julesalget glippede, og det kan give Apple modvind på et marked, hvor også de store højttalermærker har fået indbygget talegenkendelse.

Med en måneds forsinkelse og dermed efter en mistet julehandel begynder Apple 26. januar at sælge sin egen højttaler med indbygget talegenkendelse, dog kun i udvalgte lande.

HomePod, som den 349 dollars eller 2.100 kroner dyre højttaler på 17,2 centimeter og 2,5 kilo hedder, vil i første omgang komme til salg i USA, Storbritannien og Australien, som alle er engelsktalende områder. Den skulle have været ude inden jul, så Apple kunne nå at få sin bid af den vigtige julehandel, men den blev forsinket.

Tætbefolket marked

HomePod har Apples talegenkendelsessoftware Siri indbygget. Det betyder, at man kan bruge sin stemme i stedet for at trykke på knapper og få højttaleren til at komme med forslag til musik, sende en besked, oplæse de seneste nyheder fra bestemte netsteder eller f.eks. regulere på temperaturen derhjemme, hvis man ellers har termostater, som kan kobles sammen med Siri.

Med HomePod træder Apple ind på et allerede tætbefolket marked, hvor internetgiganten Amazons Alexa-talegenkendelsessoftware dominerer, og hvor Google de seneste måneder har gennemført en meget stor reklamekampagne for at få sin Assistent-software bygget ind i så meget udstyr som muligt.

Siri findes allerede på Apples iPhone-telefoner, hvor den kan bistå med enklere opgaver, og modsat konkurrenterne kan Siri forstå dansk. Fælles for alle talegenkendelsesprogrammerne - også kaldet digitale assistenter - er dog, at man ikke skal forvente mirakler, når man taler til sit udstyr. Men alle giganterne kæmper om at blive »kommandocentralen«, altså det udstyr, som man bruger til at betjene alt det øvrige udstyr, som måtte være koblet på hjemmets trådløse net: intelligente elpærer, køleskabet, vaskemaskinen, fjernsynet, radioen, termostaterne og meget mere.

pix-Google

Måske et skub til Apple Music

Apple præsenterede HomePod i juni 2017 og lovede, at den ville være klar til december. Det blev den ikke, men HomePod vil blive leveret til kunderne fra 9. februar, lovet Apple på sit netsted.

Apple henter størstedelen af sine indtægter fra salget af iPhone-telefoner, så den mistede julehandel betyder næppe ret meget i det store regnskab fra verdens mest værdifulde selskab. Derimod kan både Amazon og Google, som begge både selv producerer højttalere (og strategisk satte de mindste af dem ned i pris op til jul) og indgår aftaler med andre hardwareleverandører om at få henholdsvis Alexa og Assistant bygget ind, have fundet mange flere nye kunder til jul, som ellers havde valgt en Apple-højttaler men i stedet rider med på bølgen her og nu og ikke ville vente.

Apple håber samtidig, at en højttaler - som ifølge Apple selv leverer bedre lyd, end Amazon og Google kan klare - vil kunne få flere til at tegne betalingsabonnement på Apples musiktjeneste Apple Music, som i Danmark koster 99 kroner om måneden, i konkurrence med svenske Spotify, som stadig er langt den største på musikstreamingmarkedet.

pix-Smart hjem

Mange har svært ved at se nytten

Nogle af de mest solgte, trådløse højttalere fra mærker som Sonos og senest B&O Play har valgt henholdsvis Alexa og Assistant, selv om ingen af de to forstår og taler dansk.

Mange har stadig svært ved at se den egentlige nytte af de digitale assistenter, som ikke virker sammen med hvad som helst. Fortalerne mener dog, at det er fremtiden for elektronisk isenkram, hvor man slipper for at trykke på fysiske knapper på udstyret eller digitale knapper på sin smartphone, som kan fjernbetjene det.

En opgørelse fra analysefirmaet NPR and Edison Research tidligere i januar viste, at omkring 39 millioner amerikanere har købt en såkaldt smarthøjttaler, altså med indbygget talegenkendelse. Det svarer rundt regnet til, at en af seks amerikanere har sådan en. Udbredelsen er således steget med 128 procent på et år. Amazon sidder på hoveddelen af markedet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen