Berlingske Business

Apple vil sælge ubeskyttede sange

Apple vil sælge ubeskyttede sange - 1
Apples marketingsdirektør Philip Schiller overtog podiet fra stifteren Steve Jobs på årets Macworld Expo, som bliver den sidste. Foto: Robert Galbraith, Reuters/Scanpix

Det er slut med fast pris for alle numre. Til gengæld vil man fremover kunne afspille musikken uden bøvlet med kopibeskyttelsen.

Digitale musiknumre uden kopibeskyttelse kommer nu på hylderne i IT-producenten Apples netbutik, iTunes, som er en af verdens største.

Priserne på musiknumrene vil variere mellem 79 cent og 1,29 dollars men vil så kunne afspilles hvor som helst og når som helst. I dag døjer mange musikkøbere med, at musikken er kopibeskyttet, så den f.eks. kun kan afspilles på bestemte afspillere og dermed ikke kan aflyttes, hvor man har lyst til det.

I dag sælges alle musiknumre gennem iTunes til samme, faste pris - nemlig på 99 cent -, uanset om det er de nyeste tophits eller mere bedagede klassikere eller ukendt eksperimentalmusik. Fremover vil priserne variere, ganske som det er tilfældet i pladebutikkerne.

Steve Jobs afviser at træde tilbage

Apple ventes at meddele ændringerne senere tirsdag aften dansk tid på den store Macworld Expo-udstilling, som holdes i San Francisco på den amerikanske vestkyst i disse dage. Det bliver den sidste af slagsen, og for første gang er Apple-stifteren Steve Jobs ikke på talerstolen, sådan som han har været gennem mere end et årti. Steve Jobs' helbred har været offentligt drøftet i flere måneder, og der har verseret rygter om, at han ville træde tilbage. Det afviste han selv i en besked til Apple-samfundet mandag. Hans hormonbalance er ustabil, derfor har han tabt vægt men har nu fået vejledning fra sin læge og forventer at være i form igen til foråret. Han afviser samtidig, at han vil træde tilbage.

Apple står bag verdens bedst sælgende række af musikafspillere, iPod, og åbnede en musikbutik på nettet for at bakke salget op. Her lykkedes det for første gang at sælge musik lovligt over nettet - noget, som musikbranchen uden held havde tænkt over i årevis af frygt for netop piratkopiering.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen