Berlingske Business

Apple vil købe populær musikgenkendelsesapp

FILES-US-BRITAIN-IT-MUSIC-APPLE-SHAZAM
Foto:

Over en milliard har hentet appen Shazam, men selskabet har svært ved at tjene penge. Nu træder Apple til.

Den amerikanske teknologigigant Apple bekræfter mandag, at det ønsker at købe appen Shazam, som er i stand til at genkende en sang eller et stykke musik.

Det skriver Financial Times.

Købsprisen er ikke offentliggjort, men personer med kendskab til transaktionen nævner et beløb på omkring 400 millioner dollar. Det svarer til godt 2,5 milliarder kroner.

pix-Apple Music

Det vil i så fald blive Apples største opkøb, siden iPhone-producenten i 2014 købte Beats Electronics for tre milliarder dollar, skriver finansavisen.

Apple brugte Beats Electronics som fundament for streamingtjenesten Apple Music.

Shazam har ifølge Apple i flere år rangeret som et de mest populære produkter i selskabets App Store.

pix-Apple

»I dag bruges det af hundredvis af millioner af mennesker verden over på tværs af adskillige platforme. Vi er begejstrede over, at Shazam og dets talentfulde medarbejdere bliver en del af Apple,« skriver Apple i en meddelelse.

Shazams succes bygger på en en stor database af sange. Brugere af appen kan optage et brudstykke af en sang, og så hjælper Shazam med at identificere titel og kunstner.

pix-Skype

Et salg til Apple vil afslutte flere års spekulationer om Shazams fremtid.

I 2013 talte selskabet om at gå på børsen. Målsætningen var at sælge aktier for mindst en milliard dollar, men det blev ved snakken.

Trods appens popularitet har Shazam haft vanskeligheder med at tjene penge.

pix-Hongkong

I 2016 steg indtægterne ganske vist 14 procent til 40,3 millioner pund (340 millioner kroner), men resultatet før skat endte i minus fire millioner pund.

Shazam er grundlagt i 1999. Dengang kunne brugere ringe til et nummer, lytte til en sang og derefter modtage en tekstbesked med titel og kunstner.

Selskabets tidligere anvendelse af lydgenkendelse gav det et omdømme som et musikbranchens mest innovative.

Siden Shazam i 2008 lancerede sin app til både iPhone og Android-mobiler har over en milliard mennesker hentet tjenesten, skriver Financial Times.

/ritzau/

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen