Berlingske Business
17:42

Apple vil have fat i de nye film tidligere

pix-iTunes
Apples netbutik, iTunes, der er tæt vævet sammen med softwareprogrammet af samme navn, sælger apps, film, musik og TV-serier, men Apple vil gerne have fat i nye film langt tidligere end nu for at blive større på filmområdet.

De store filmselskaber overvejer at slække på restriktionerne, så nye film kan lejes allerede efter to uger på biograflærredet. Apple forsøger at få aftaler i hus om leje gennem iTunes.

Allerede to uger efter premieren i biografen skal de store film kunne købes gennem Apples netbutik iTunes.

Det forhandler den amerikanske iPhone- og iPad-producent nu med de store Hollywood-studier om, og hvis det lykkes, bliver det et væsentligt ryk fremad for iTunes-forretningen.

Filmselskaberne 21st Century Fox, Warner Bros. og Universal Pictures bekræfter alle over for nyhedsbureauet Bloomberg, at de er på jagt efter nye områder, hvor der kan tjenes penge. Og her vil tidligere leje af nye film til højere priser end ellers (25-50 dollars eller 175-350 kroner er på tegnebrættet) være et kærkomment tilskud til økonomien. Ingen - heller ikke hos Apple - vil dog officielt bekræfte, at forhandlingerne finder sted.

US-IT-APPLE-NEWS-FEED

Apple leder efter andre indtægter

Apple forsøger at finde måder at kompensere for det faldende salg af iPhone-telefonerne på. Apple er nemlig, mener også mange analytikere, alt for afhængig af dette ene produkt, som i tredje kvartal udgjorde 60 procent af hele Apples omsætning. Og selve iPhone-salget er for andet kvartal i træk faldet i forhold til sidste år, ligesom Apples samlede omsætning også er det.

iTunes, hvor softwareprogrammet af samme navn er knyttet tæt sammen med netbutikken og i øvrigt også findes til udstyr uden for Apple-verdenen som Windows, sælger film, TV-serier og musik. iTunes åbnede i Europa i 2004, hvor Apple knækkede koden til salg af digital musik ved at sælge enkeltnumre såvel som albums til rimelige priser. Det satte gang i en total ændring af musikmarkedet og musikbrugen verden over på et tidspunkt, før streamingtjenesterne blev opfundet.

Der går typisk tre måneder, 90 dage, fra en film har biografpremiere, til den kan vises på onlinetjenester eller købes på en DVD-skive. Indtægterne fra salget af biografbilletter stiger faktisk. Derimod rammes filmselskaberne af faldende omsætning fra hjemmebiografen, hvor piratkopieringen kan mærkes. Derfor har filmselskaberne vist større velvilje til at forhandle med Apple.

Hacker.

Piratkopiering spøger

Der er dog det for filmselskaberne afgørende problem at få løst, nemlig kryptering eller kodning af filmvisningen. Filmen skal kunne ses på en måde, så den er kodet og dermed ikke kan gemmes og piratkopieres og dermed ødelægge fremtidige indtægtsmuligheder for filmselskaberne.

Helt lavpraktisk kan man med et kamera optage filmen, mens man ser den, ligesom det tidligere er sket ved forpremierer i biograferne. Kort tid derefter »udkom« filmen i en piratudgave. Ved at vandmærke filmen - f.eks. vise et navn eller en kode på skærmen - kunne dette forhindres, når filmen lejes.

Apple har ikke formået at skabe sig samme position på filmmarkedet som på musikmarkedet, og derfor er det stadig ikke sikkert, at filmselskaberne vil gå Apple-vejen. De kan også vælge en helt anden teknologi, hvis de vil hurtigere ud til publikum med filmene væk fra biograflærredet.

Opdateret 2016-12-12: Indtægterne fra salg af biografbilletter er stigende, ikke faldende som oprindeligt anført. Til gengæld rammes filmselskaberne på indtægtssiden af dårligere salg til hjemmebiografen på grund af piratkopiering.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen