Berlingske Business
13:33

Apple vil bruge seks milliarder kroner på egne serier

pix-Apple
For at holde på folk og få dem til at købe fast abonnement vil Apple nu også investere solidt i at få skabt egne film og TV-serier, som kun kan ses, hvis man er Apple-kunde. Arkivfoto: Leon Neal, AFP/Scanpix Foto:

iPhone-producenten sætter store penge af for at kunne konkurrere med Netflix og HBO.

Apple sætter mere end seks milliarder kroner af i en stor satsning på over det næste år at få produceret originalt TV- og filmindhold, som dermed kun kan ses, hvis man bliver Apple-abonnent.

Dermed bliver Apple en seriøs spiller på det hurtigt voksende marked, hvor det gælder om at have det indhold, som flest muligt gerne vil se, og som udelukkende kan købes ét sted, når man gerne vil se det, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Hollywood-veteraner hjælper til

De 6,3 milliarder kroner - nemlig en milliard dollars - svarer til omkring halvdelen af, hvad streamingtjenesten HBO, der ejes af Time Warner-koncernen, brugte i 2016 på sit eget indhold, heriblandt successerien »Game of Thrones«, og det ligger på samme niveau, som internetgiganten Amazon tilsvarende investerer i sin store netfilmsatsning.

Ifølge avisen vil Apple for det beløb kunne få produceret omkring 10 TV-shows, som efterfølgende kan sælges gennem Apples egen musikstreamingtjeneste og kommende filmtjeneste. Apple sælger i forvejen film og TV-shows gennem sin netbutik iTunes, som sidste år omsatte for 4,1 milliarder dollars, men som mister markedsandele til de mange andre streamingtjenester. iTunes sad i 2012 på 50 procent af al filmudlejning og -salg over nettet. I dag er markedsandelen nede på 35 procent.

Apple selv ønsker ikke at kommentere oplysningerne men har for nylig hyret flere Hollywood-filmveteraner fra Sony, som skal bistå iPhone-producenten med at gøre det rigtige første gang.

pix-Facebook-TV
For abonnenter LÆS MERE : Facebook gør klar til lave egne TV-serier

Stor kamp om kunderne

Markedet for film- og TV-streaming anslåes til på verdensplan at udgøre en omsætning på 24,35 milliarder dollars eller 154 milliarder kroner.

Tommelfingerregelen er, at en enkelt episode af en TV-serie koster fra to millioner dollars at producere, hvor et TV-drama typisk står i over fem millioner dollars. Et enkelt afsnit af serier som »Game of Thrones« koster over 10 millioner dollars.

Både de traditionelle udbydere som Netflix og teknologiselskaber som Amazon og Apple kæmper om at få fodfæste på et marked for streaming, som bare vokser og vokser, efterhånden som mange flere konstant vælger at købe abonnement på en eller flere tjenester over nettet i stedet for f.eks. at have et fast TV-abonnement med en TV-pakke, som de betaler til hver måned.

pix-Streaming

Der skal mindst være ét hit

Derfor gælder det for alle udbyderne at få mindst ét kæmpe hit, som folk kender, og som trækker nye seere til. Samtidig skal hitserierne konstant fornyes for at blive ved med at holde på kunderne. Det er Netflix' »House of Cards« og HBOs »Game of Thrones« de klassiske eksempler på.

Apple er verdens mest værdifulde selskab og har dermed en gigantisk pengekasse på lige nu over 261 milliarder dollars i kontanter. I 2016 omsatte Apple for 215 milliarder dollars.

Nye tal fra Kantar Gallup fra august i år viser, at flere end 400.000 danskere - svarende til omkring hver ottende TV-seer - hver dag streamer TV, altså ser TV via internetforbindelsen, enten - og frem for alt - gennem DRs app og DR.dk eller via net-TV, hvor man som almindelig TV-abonnent ofte har adgang til at kunne se sine TV-kanaler over internetforbindelsen, så man ikke er bundet til sit fjernsyn men kan bruge en telefon eller en computer og se dem, også når man ikke er hjemme.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen