Berlingske Business

Apple vil bruge seks milliarder kroner på egne serier

pix-Apple
For at holde på folk og få dem til at købe fast abonnement vil Apple nu også investere solidt i at få skabt egne film og TV-serier, som kun kan ses, hvis man er Apple-kunde. Arkivfoto: Leon Neal, AFP/Scanpix Foto:

iPhone-producenten sætter store penge af for at kunne konkurrere med Netflix og HBO.

Apple sætter mere end seks milliarder kroner af i en stor satsning på over det næste år at få produceret originalt TV- og filmindhold, som dermed kun kan ses, hvis man bliver Apple-abonnent.

Dermed bliver Apple en seriøs spiller på det hurtigt voksende marked, hvor det gælder om at have det indhold, som flest muligt gerne vil se, og som udelukkende kan købes ét sted, når man gerne vil se det, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Hollywood-veteraner hjælper til

De 6,3 milliarder kroner - nemlig en milliard dollars - svarer til omkring halvdelen af, hvad streamingtjenesten HBO, der ejes af Time Warner-koncernen, brugte i 2016 på sit eget indhold, heriblandt successerien »Game of Thrones«, og det ligger på samme niveau, som internetgiganten Amazon tilsvarende investerer i sin store netfilmsatsning.

Ifølge avisen vil Apple for det beløb kunne få produceret omkring 10 TV-shows, som efterfølgende kan sælges gennem Apples egen musikstreamingtjeneste og kommende filmtjeneste. Apple sælger i forvejen film og TV-shows gennem sin netbutik iTunes, som sidste år omsatte for 4,1 milliarder dollars, men som mister markedsandele til de mange andre streamingtjenester. iTunes sad i 2012 på 50 procent af al filmudlejning og -salg over nettet. I dag er markedsandelen nede på 35 procent.

Apple selv ønsker ikke at kommentere oplysningerne men har for nylig hyret flere Hollywood-filmveteraner fra Sony, som skal bistå iPhone-producenten med at gøre det rigtige første gang.

pix-Facebook-TV

Stor kamp om kunderne

Markedet for film- og TV-streaming anslåes til på verdensplan at udgøre en omsætning på 24,35 milliarder dollars eller 154 milliarder kroner.

Tommelfingerregelen er, at en enkelt episode af en TV-serie koster fra to millioner dollars at producere, hvor et TV-drama typisk står i over fem millioner dollars. Et enkelt afsnit af serier som »Game of Thrones« koster over 10 millioner dollars.

Både de traditionelle udbydere som Netflix og teknologiselskaber som Amazon og Apple kæmper om at få fodfæste på et marked for streaming, som bare vokser og vokser, efterhånden som mange flere konstant vælger at købe abonnement på en eller flere tjenester over nettet i stedet for f.eks. at have et fast TV-abonnement med en TV-pakke, som de betaler til hver måned.

pix-Streaming

Der skal mindst være ét hit

Derfor gælder det for alle udbyderne at få mindst ét kæmpe hit, som folk kender, og som trækker nye seere til. Samtidig skal hitserierne konstant fornyes for at blive ved med at holde på kunderne. Det er Netflix' »House of Cards« og HBOs »Game of Thrones« de klassiske eksempler på.

Apple er verdens mest værdifulde selskab og har dermed en gigantisk pengekasse på lige nu over 261 milliarder dollars i kontanter. I 2016 omsatte Apple for 215 milliarder dollars.

Nye tal fra Kantar Gallup fra august i år viser, at flere end 400.000 danskere - svarende til omkring hver ottende TV-seer - hver dag streamer TV, altså ser TV via internetforbindelsen, enten - og frem for alt - gennem DRs app og DR.dk eller via net-TV, hvor man som almindelig TV-abonnent ofte har adgang til at kunne se sine TV-kanaler over internetforbindelsen, så man ikke er bundet til sit fjernsyn men kan bruge en telefon eller en computer og se dem, også når man ikke er hjemme.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen