Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Apple skuffer på årets begivenhed

Apple skuffer på årets begivenhed - 1
Deltagere på Macworld Expo-udstillingen i San Francisco prøver den nye 17-tommer store MacBook, som Apple lancerer. Foto: Robert Galbraith, Reuters/Scanpix

Kun få nyheder fra IT-producenten på den sidste Macworld Expo, hvor store lanceringer tidligere er blevet foretaget. Nu forsvinder kopibeskyttelsen på musik købt på nettet.

I 2007 var det iPhone-telefonen. I 2008 var det iPhone 3G. I år var det ... skuffende.

Årets begivenhed i Apple-verdenen, Macworld Expo i San Francisco, skuffer. Ikke alene blev Apple-stifter Steve Jobs for første gang siden 1997 væk fra scenen som åbningstaler. Det var også småt med nyheder fra IT-producenten.

Marketingsdirektør Philip Schiller holdt hovedtalen i stedet for Steve Jobs i den navnkundige, sorte turtleneck-bluse. Men Apple kunne ikke overgå de senere års topnyheder, som tog pusten fra selv den meget større forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show, i spillebyen Las Vegas, som holdes stort set samtidig.

Apple stillede i år med planer om at sælge musik over nettet uden kopibeskyttelse, med en ny, tynd bærbar computer med stor skærm og med opdateret film-, foto- og musiksoftware. Det imponerede ikke børshandlerne. Apple-aktien faldt med 2,3 procent, hvor de øvrige børsnoterede IT-selskaber steg i værdi.

Væk med kopibeskyttelsen - dyrere musik

Apple har gennem sin netmusikbutik iTunes solgt seks milliarder sange siden starten i 2003, hvor Apple gjorde, hvad musikbranchen selv ikke kunne finde ud af: Solgte lovlige sange til billig pris. Nu fjernes den kopibeskyttelse, som kun har generet køberne, fordi den har forhindret dem i at høre musikken, hvor de selv ønsker det, og i stedet har låst dem til bestemte programmer og afspillere.

Til gengæld forsvinder enhedsprisen på 99 cent pr. nummer. Fremover vil prisen på et musiknummer svinge mellem 69 cent og 1,29 dollars, hvor dugfriske numre før kostede det samme som helt ukendte eller bedagede klassikere. Apple har aftaler i hus med alle de fire store musikselskaber - Universal Music Group, Sony BMG, Warner Music Group og EMI. De kan nu se frem til øgede indtægter, da de nyeste numre, som sælger bedst, stiger i pris.

Desuden vil iPhone-indehaverne kunne købe musik direkte fra telefonen uden først at skulle over en computer.

En enkelt bærbar

Apple fremviste en ny 17-tommer bærbar PC til 2.799 dollars, den letteste og tyndeste i sin kategori. Derudover kom der ikke produktnyheder frem.

Analytikere er spændte på, hvordan finanskrisen vil få indflydelse på Apple. Apples produkter ligger alle i det høje prisleje, og netop nu har billige mini-PCer stor fremdrift. Dem har Apple tidligere afvist at ville kaste sig over at lave.

Årets Macworld Expo er i øvrigt den sidste. Derfor dukkede sangeren Tony Bennett da også op for at synge »The Best Is Yet to Come« og »I Left My Heart in San Francisco«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen