Berlingske Business

Apple skønnes at have 181 mia. dollar gemt i skattely

APPLE-SECURITY/
ARKIVFOTO. Foto:

USA's 50 største selskaber anslås i en ny rapport at have i omegnen af 1400 mia. dollar gemt i offshore skattely.

Det er kommet frem i en rapport fra nonprofitorganisationen Oxfam.

Det skriver The Guardian.

Oxfam beskriver i sin rapport, hvordan de store multinationale selskaber udnytter et kompliceret og mørkelagt netværk af underselskaber til at undgå at betale skat af astronomiske beløb.

pix-Apple-Irland

- Endnu en gang har vi bevis for et massivt systematisk misbrug af det globale skattesystem, siger Oxfams senior skatterådgiver, Robbie Silverman, til The Guardian.

Oxfam har fundet evidens til deres rapport ved blandt andet at bruge dokumenter fra Panama-lækagen, som de minutiøst har gennemgået.

PANAMA-PANAMA PAPPERS-MOSSACK FONSECA-HEADQUARTERS

Det estimeres, at brugen af skattely de facto har bragt den amerikanske selskabsskat ned fra de foreskrevet 35 pct. til 26,5 pct. imellem 2008 og 2014.

Oxfam har på baggrund af rapporten opfordret til, at USA gennemfører en omdiskuteret lov, der har det formål at stoppe skattely. Derudover opfordrer organisationen til, at det internationale samfund påbegynder et land-til-land rapporteringssystem for at undgå, at selskaber kunstigt overfører deres indtægter ud af det land, hvor pengene faktisk er tjent, hvilket især rammer udviklingslande hårdt.

pix-Protest

Listen af firmaer, der har store summer i skattely, toppes af Apple (181 mia. dollar), General Electric (119 mia. dollar) og Microsoft (108 mia. dollar).

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen