Berlingske Business

Apple sender danske hovedtelefonproducenter til tops

elektronik conradsen
Det danske selskab Jabra, der laver trådløse løsninger til mobiltelefoner, har placeret sig som verdens næstbedst sælgende inden for trådløse in-ear-hovedtelefoner. Foto:

Danske Jabra har ligget i top, når det gælder salg af hovedtelefoner. Giganters indtog kan dog gøre indhug.

Da Apple for lidt over et år siden droppede hovedtelefonstikket i iPhone, betød det samtidigt en eksplosion i et helt nyt marked, hvor et par danske firmaer har formået at tage en god bid.

Samtidigt med de droppede stik udsendte Apple nemlig et par trådløse hovedtelefoner, Airpods, der kickstartede markedet for såkaldte true wireless hovedtelefoner.

Airpods er hovedtelefoner af den såkaldte ørepropmodel, der består af to ørepropper uden en ledning imellem. Ørepropperne forbindes til ens smartphone via bluetooth og kan bruges til både samtale og for eksempel musik.

Hos B&O's datterselskab Play så man straks fidusen og kom på markedet med et par true wireless hovedtelefoner sidste efterår. Selskabet tog straks en pæn andel af markedet, fortæller Mads Heje Fuglsang, der er design manager hos B&O.

Apple AirPods are displayed du

- Det er vores hurtigst sælgende produkt målt på enheder nogensinde, siger Mads Heje Fuglsang, der beretter om et stort salg på samtlige hovedmarkeder i Nordamerika, Asien og Europa.

Hos det danske firma Jabra, der er ejet af GN Store Nord, var man noget tidligere ude end B&O og havde et par true wireless ørepropper på markedet nogle måneder før Apple.

- Og vi har faktisk været det næstbedst sælgende mærke globalt efter Apple, fortæller Jabras pressechef, Claus Fonnesbech, der i denne uge deltager i CES, hvor mere end 4000 teknologiselskaber fra hele verden præsenterer de nyeste tiltag.

Her har Jabra præsenteret to nye modeller af selskabets trådløse ørepropper. Det boomende marked betyder nemlig, at Jabra fra at have haft Apple som stort set eneste store konkurrent pludseligt kan se andre komme væltende ind.

Apple har haft mere end 80 procent af markedet, mens Jabra har ligget på mellem seks og otte procent globalt.

Nu har store selskaber som Bose, Samsung, Sony og altså danske B&O også introduceret helt trådløse in-ear-hovedtelefoner.

pix-Vestager/Cliqz

- Derfor arbejder vi også meget på at øge kendskabet til vores mærke. Samtidigt kan vi dog se, at markedet udvides, så vi forventer et fortsat stort salg, siger Claus Fonnesbech.

 

Jabra ejes af GN Audio, som sammen med høreapparatfirmaet GN Hearing er datterselskaber i GN Store Nord.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen